Avmaskningsmedel? Vilket använder ni?

L

linabergmer

Vilket avmaskningsmedel använder ni?

1. Märke?
2. Spruta/Pulver/Annat?
3. Pris?
4. Vart köper ni det?

Tack på förhand!

1. Märke?
noromectin
2. Spruta/Pulver/Annat?
spruta
3. Pris?
runt en 100 lapp tror jag
4. Vart köper ni det?
apoteket

Vilket medel beror på vilket "år" vi är på. Byte av aktiv substans varannat år ungefär.

Köps på apoteket, billigast om man går ihop alla i stallet och får på recept och köper 10 sprutor (pasta) på en gång.

Man bör använda en sort på hösten och en annan på våren för att masken inte ska bli resistenta.

Helt fel. SAMMA MEDEL i 1-2 år och sen byta, just för att maskarna inte ska bli resistenta.

Det år det är ivermektinår avmaskar jag med Bimectin i sprutform. Att det är just Bimectin är för det är billigast (ihop med Noromectin) och för att det smakar SÖTT. Kostar 192 kr för två sprutor.

När det är pyrantelår så kör jag med Banminth i PULVERform, eftersom det är solklart billigast. En kartong kostar 370 kr eller nåt och räcker en hel säsong till två hästar.

Stygnflugeavmaskningen görs på hösten med bimectin.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Kilauea
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka