Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Snuffsan

Trådstartare
Min kompis avmaskade sin häst med Noromectin för 1½ vecka sen. Hon har nu kommit på att hästen troligen har bandmask (nån annan häst i det stall hon haft sin häst i vinter hade tydligen det i träckprovet). Nu är frågan om hon kan avmaska direkt med dubbel Banminth för att ta eventuella bandmaskar?

Fråga inte varför hon gör så här, jag tycker att det är dumt, och kan inte förklara varför hon inte tar träckprov, och hon finns inte på buke så hon kan inte heller förklara sig.

Min fråga är bara om hästen kommer att bli sjuk? Den är ganska tunn och det är inte alls orimmligt att tro att den har bandmask.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Då skulle jag välja Droncit som bara tar bandmasken, om det ändå är den hon vill komma åt. Dubbel pyrantel tar bara vuxna bandmaskar, så hon skulle behöva upprepa sig hela tiden.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Finns det receptfritt? Jag slår på apotekets hemsida men hittar inte det?
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Hittar bara det receptbelagt. Hon vill maska i helgen för hon ska lämna iväg hästen på bete sen. Då hinner hon inte med vet och recept.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Veterinären kan ringa in ett recept. Det går ju på ett litet kick.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Det är fredag em innan hon kommer hem från jobb och då har vet stängt. Därför ringde hon mig igår och bad min köpa banminth när jag ändå körde till stan idag. Så det har jag gjort. Vi funderade bara på så det inte var för mycket för hästen att maskas två gånger på kort tid.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Hästen spelar det ingen större roll för. Däremot har nu de maskar som ligger kommer vara utvecklade om ca 8 veckor blivit utsatta för både ivermectin och pyrantel, vilket ökar risken markant för resistenbildning.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Har hört att Droncit är svår att få tag i. Om det stämmer ska du använda Equimax (Praxikvantel och ivermectin). Hästen mår inte dåligt av lite mer ivermectin (studier visar att det är inte farligt för hästen att överdosera uppemot 5ggr för mycket) men det är som Madick säger att detta inte är bra från en resistens ståndpunkt.

Madick skrev:
Då skulle jag välja Droncit som bara tar bandmasken, om det ändå är den hon vill komma åt. Dubbel pyrantel tar bara vuxna bandmaskar, så hon skulle behöva upprepa sig hela tiden.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Fast man kan ju ringa andra veterinärer. Behöver ju inte vara ordinarie. Så har jag gjort många gånger.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Men nu är det inte mitt beslut eftersom det inte är min häst det gäller.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Min var smällfet och superblank, men full av både band och blodmask.... Så JA, jag skulle ha både skickat in träckprov och avmaskat med Droncit. Jag fick f.ö efter att det hade uppkommit, avmaska min häst med banminth varje månad (förutom i oktober ta Droncit) ett helt år efter att det visade sig att han hade mask, samt plöja och så om båda hagarna för att vara säker på att parasiterna skulle försvinna...
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

avmaska min häst med banminth varje månad (förutom i oktober ta Droncit)
Vem gav dig sådana instruktioner, och varför???

Har man mycket blodmask är det ju fånigt att ta ett medel som bara tar de vuxna maskarna varje gång, istället för att ta i med Cydectin och få tre stadier bort direkt. Och varför Droncit på hösten, våren då?

Dessutom så tar det flera år innan tidigare upp-plockad smitta försvinner ur hästen eftersom larverna går i vilostadie som kan vara i flera år.
 
Sv: Avmaskningsfråga (en dum sådan)

Madick skrev:
Vem gav dig sådana instruktioner, och varför???

Har man mycket blodmask är det ju fånigt att ta ett medel som bara tar de vuxna maskarna varje gång, istället för att ta i med Cydectin och få tre stadier bort direkt. Och varför Droncit på hösten, våren då?

Dessutom så tar det flera år innan tidigare upp-plockad smitta försvinner ur hästen eftersom larverna går i vilostadie som kan vara i flera år.
Ja du, instruktionerna om avmaskningen, hur mkt och vilka sorter fick jag som ett schema ifrån djursjukhuset i Strömsholm vid hemgång. Frågan du ställer borde du ta med den veterinären istället. Hon skulle nog kunna svara dig varför. Jag kan däremot icke. Den hästen är död nu. Han fick avlivas pga av ett benbrott ett år senare, så jag vet säkert att ingen mer blodmask finns kvar där, eftersom han inte gör det... Jag kan tillägga att hästen var importerad. Det är tydligen skillnad på parasiterna från land till land. "Läxan" jag lärde mig iaf är att så fort jag skaffar en ny häst, eller ens innan jag köper den så ska ett träckprov skickas till lab för provtagning....
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 635
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästarna ska byta stall och har tagit träckprover inför detta. Två av tre visar positivt på liten blodmask (1100 och 1300 EPG) och ska...
Svar
2
· Visningar
3 496
Senast: Madick
·
Relationer Vänder mig till kloka buke genom mitt anonyma nick... Är lite uppe i varv nu och känner att jag måste få ut allt, men ska försöka...
Svar
19
· Visningar
2 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp