Avmaskningsexempel

linafina

Trådstartare
Det är snart dags att avmaska lillen och jag skulle vilja fråga om någon har en bra avmaskningsplan till mig.

Uppfödaren har avmaskat med Noromecetin och jag tänkte ge honom en dos av samma nu i februari.

Men det bästa är väl att ha en plan för hur man ska avmaska.

Jag ska avmaska nu i februari och sen två tre dagar innan betet i maj och sen var åttonde vecka under betet. Den sista avmaskningen får han i september när han kommer hem från betet. Det är vad jag hade tänkt.

Det är spolmasken man vill åt nu då den kan ge hosta under betet.

Någon som kan reda ut detta med avmaskningar till mig.

Sv: Avmaskningsexempel

Om du redan bestämt var 8e vecka under betet har du ju redan valt att använda ett ivermectin-medel.

Ja det är vad jag har TÄNKT men vill endå ha tips. Tips på hur det kan se ut. Det är ju viktigt speciellt med unghästar att dom får i sig rätt saker. Viktigt att man avmaskar med både ivermectin medel och Pyrantelpamoat eftersom dom tar bandmask.

Men som sagt jag vill ha råd om bästa tänkbara avmaskningschema.

HAR ni konstaterad bandmask på gården där hästen står? Annars räcker det att ta den de år man ändå använder pyrantel.

Avmaskningsintervallet under sommarhalvåret bestäms ju av en mängd faktorer. Framförallt vilket preparat du tänker använda men även vilket smittryck hästen är utsatt för (rena hagar, arealer, hästkamrater osv). Om det är indicerat att avmaska mot bandmask eller ej ser du lättast på ett träckprov. Och ja, om så är det en god idé att använda ett pyrantelpreparat i dubbel dos enligt tillverkarens rekommendationer. Många väljer att växla mellan pyrantel- och ivermektin/ivermektinbesläktade preparat årsvis. Det kan vara en god strategi ur resistenssynpunkt.

Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter eftersom du redan beskrivit ett bra avmaskningsschema. Möjligen går det väl att tillägga att din unghäst ska avmaskas i januari nästa år också, men jag antar att du har koll på det. Alla avmaskningsmedel på marknaden är "rätt saker", så förtvivlat många aktiva substanser finns det ju inte heller att välja på.

Idag avmaskade jag honom i allafall och det gick bra :).

Jag "fiskar" mest för att se alternativa bra scheman på hur jag bäst kan sköta avmaskningen på min lilla hingst. Men jag har nog koll på det.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat