Avmasknings knep?

B

Blossom7

Hej

Är det någon av er som har några bra knep för att avmaska katter?
Det är dags igen för hela mitt lilla gäng (7 st) och jag får ångest i flera dagar innan. Det är en kamp av guds like innan jag får i dem pillren. Har provat att mosa och blanda med vatten och spruta in i munnen med en liten spruta men hälften hamnar ju utanför.
Gömma i mat funkar inte.
Stoppa pillret rätt i munnen funkar på vissa men absolut inte på andra (då har jag ändå virat in hela katten i en handduk för att den inte skall kunna klösa sönder mig :crazy: ).

Så jag behöver verklligen alla tips som ni kan komma på!:)

Sv: Avmasknings knep?

Jag brukar stoppa pillret i nåt som dom verkligen tycker om.. t ex leverpastej eller räkor :d Ibland lyckas dom pillra ur det men då gör jag bara om det... till slut så har dom fått i sig det!!:)

Jag rekommenderar att du köper avmaskningspasta och stryker på deras tassar, då måste dom slicka i sig det .
Själv har jag inga problem med att stoppa ner tabletter i halsen på våra katter, men alla katter är ju olika, som tur är :)

Hej

Du får gärna prova på min "mormor katt":D
Hon är en riktig skata......:devil:

Pastan är inte den sådan att man måste göra det flera dagar i rad?
Har fått för mig det, det är därför jag inte provat den.

Tack för era tips!

Jag brukar ha avmaskningspasta, blandar ner det i tonfisk. Slinker ner fort som tusan! ;)

Hej!

Ett tips till: Man kan krossa tabletten och blanda i något gott och kletigt, t ex mjukost med räksmak eller tomatsåsen till makrill. Sedan smeta in frambenen med geggan, de kommer inte att kunna låta bli slicka bort det, hihi... Jag brukar stänga in dem på toa och de får sitta där tills de har slickat upp alltihop, för att inte riskera kletet hamnar på möbler osv.

Finns även injektion mot mask att få hos veterinär, men har inte behövt testa det själv.

Lycka till :)

Nja, jag fick själv tvätta bort det efter 3 dygn och kattfan fortfarande inte hade slickat sina tassar rena.

tycker ändå det är lättare i längden att köra "trycka-ner-i-halsen-metoden"

Ett tips som funkar på de flesta katter.
Var två stycken, en som håller, en som trycker ner tabletten. Den som håller bör ha handskar :angel: .
Pressa upp kattens mun och stoppa ner tabletten ganska långt in. Massera sen halsen tills katten sväljer. Det kan ta ett tag och ibland ploppar den ut några gånger :smirk: .
Tusen gånger enklare än pastan som är över hela huset sen :crazy:

Vi avmaskar vår icke-tama stallkatt med vanliga axilur tabletter som vi löser upp i lite vatten och häller på mjukmaten. Det ska tydligen inte smaka nånting alls då, är bättre än alla andra medel. Han som är hyfsat misstänksam och absolut inte äter samma tabletter om man delar dem o lägger i maten, han åt utan att märka det.

Våra tama katter är det bara o linda in i handduk och mosa ner piller i halsen på. En del behöver man inte ens ha handduk till.

Nu finns det ett receptbelagt avmaskningsmedel mot band- och spolmask (Profender) som man ger i nacken, som t.ex. Frontline. Väldigt smidigt.

Stoppard skrev:
Nu finns det ett receptbelagt avmaskningsmedel mot band- och spolmask (Profender) som man ger i nacken, som t.ex. Frontline. Väldigt smidigt.

Likaså Stronghold, som i Sverige används som medel mot yttre parasiter, tar faktiskt även inälvsmask, fast inte bandmask.

Jag tar ett stadigt tag i nackskinnet, då dras även munnen upp lite och det är bara att pilla ner tabletten, eller trycka ner sprutan, så släppa lite lite om skinnet, då brukar dom svälja. Smidigt och går på två sekunder.
gulan fd.gulla

Stoppard skrev:

Nu blev jag nyfiken, låter ju väldigt fiffigt! Någon som testat? Varför är det receptbelagt?

Tusen tack för alla råd!:)
Var ute och letade på fass och hittar varken profender eller stronghold:cry:
Hade verkligen velat testa dessa. skall kolla med min veterinär om han har hört talas om dem.

Har en ganska kräsen 7 åring hemma..håller precis på att avmaska honom med axilur..3 dagar i rad..men jag har krossat den i mortel o blandat ut det ordentligt i maten..och han slicka tallriken ren :d ..så jag tror inte den smakar något,annars har det varit med pasta o tvång och rivsår.....:rofl:

Stronghold ska man inte använda i onödan då det är ett så brett preparat. Det är bättre att använda ett preparat som är specifikt så undviker man resistensutveckling.

gulan skrev:
Jag tar ett stadigt tag i nackskinnet, då dras även munnen upp lite och det är bara att pilla ner tabletten, eller trycka ner sprutan, så släppa lite lite om skinnet, då brukar dom svälja. Smidigt och går på två sekunder.
gulan fd.gulla

Så gör jag också. Går som sagt på någon sekund.

Mitrolle skrev:
Vi avmaskar vår icke-tama stallkatt med vanliga axilur tabletter som vi löser upp i lite vatten och häller på mjukmaten. Det ska tydligen inte smaka nånting alls då, är bättre än alla andra medel. Han som är hyfsat misstänksam och absolut inte äter samma tabletter om man delar dem o lägger i maten, han åt utan att märka det.

Våra tama katter är det bara o linda in i handduk och mosa ner piller i halsen på. En del behöver man inte ens ha handduk till.

En av mina grabbar säger i alla fall att det smakar!
Han tvärvägrar bestämt även kamoflerad i en laddning tonfisk.

Två av tre avmaskas med krossad tablett i makrill. Den tredje däremot.. :crazy: Där får man linda in katteländet i en handduk, flera varv med bara huvudet utanför, använda ingivare och 'skjuta' ner tabletten i halsen. Och hoppas den lilla ålen inte får ut en tass ur handdukspaketet och kan klösa en innan man fått ner pillret. Hon HATAR avmaskning och hon VÄGRAR äta preparerad mat..

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 246
Katthälsa Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den...
Svar
6
· Visningar
1 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 159
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden