Avmasknings knep?

Sv: Avmasknings knep?

Jag orkar faktiskt inte hålla på att blanda i mat och passa så att rätt katt äter rätt mat, risken är rätt överhängande att kattongen sätter i sig all mat och får i sig typ femdubbla dosen och de stora inte får något i princip (hon är en allmän slasktratt, tar de andras mat).

Jag har en liten inskjutare jag fick från ett djursjukhus, sätter mig i sängen och tar ett fast tag om nackskinnet och petar in "sprutan" (det är inte ens likt en spruta men jag vet inte vad jag ska kalla det, tänk håltagare för öron...) i mungipan och skjuter in tabletten i svalget och katten sväljer.
Någon eller några gånger har någon spottat ut men det är bara att pröva igen -jag klarar mig dessutom själv utan assistent :D

:eek: Tack för alla tips!
Idag var det dags....
Var på apoteket och köpte avmaskningsmedel, sen till Ica och köpte Sheba (deras favorit mat) allt som allt gick det väl på 400 spänn.

Blandade och kletade på massa tassar, resultat 7 hysteriska katter som sprang som dårar inne då kattluckan var stängd och dom inte kom ut:crazy:

Kan tala om att allt klet hamnade på möblerna....:eek:

Ja, ja tänkte jag då mosar jag och blandar i maten.

Sju nu lugna katter satt och väntade på sin Sheba ( som dom i vanliga fall bara får på typ, julafton).

Jag satte ner tallrikarna, katterna blängde och gick..........

Slutade med att jag lyckades trycka ner tabletter i tre av sju katter(dom tre snälla...). Sen hade jag inga mer tabletter kvar så det blir en tur till Apoteket i morgon igen.

Så fler tips! Jag har dom besvärliga katterna kvar:crazy:

Oj, stackare! hela 7 stycken dessutom.. antar att du prövat förr men jag har tyvärr inga andra tips än att ta ett stadigt tag i katten, lägg den på rygg i knäet (låt kattens huvud vila i din vänstra arms armveck) och håll i alla tassar med vänsterhanden som du har runt katten och öppna munnen med högerhanden och "tryck" ner i halsen.. håll kvar ett tag tills du är säker på att katten svalt.. om det absolut inte går så ta en handduk och vira flera varv och gör samma sak.. eller har du redan lyckats? :bump:

Om man ska blanda maskmedlet med nåt kletigt gottigott, är det bättre att smeta geggan på frambenen än på tassarna och ha kissen instängd nånstans där det inte gör så mycket om det blir kladd. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 246
Katthälsa Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den...
Svar
6
· Visningar
1 897
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 159
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?