Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ett träckprov behöver vara färskt, det får inte gå flera dagar innan provet tas.
En annan fråga. Det sägs ju att 20 % av hästarna står för 80 % av smittan. Blir dessa hästar aldrig parasitfria genom bra avmaskning utan behöver avmaskas mer eller mindre hela livet för att hålla smittan i schack?
kl
Varför gör man inte som med grovfoderanalys när man tar träckprov, samlar ihop typ en vecka och skickar in? Är det enbart för att äggen då hinner forsätta utvecklas?
Hade jag vart rik hade jag velat skicka in typ 10 prov på raken och se om det gav liknande svar
Det har jag oxå funderat på då jag har en kompis vars häst har mask varje år trots avmaskning och minutiös mockning av hagar. Denna häst har oxå problem med mugg från och till. Min teori är att det är något vajsing med immunförsvaret. Frågan är vad man gör åt saken?
Din svenska är mycket svår att förstå. De kollades i höstas. Lillhäst hade måttligt, mins inte siffran, och maskades. 01:an lite, minst inte siffran, men så lite att avmaskning var onödig. .
Jag håller på att försöker övertyga Leafhillranch och gör just nu prover på hans varannan vecka (0 än så länge)
Grejen med att metoden som används är kvalitetssäkrad är en del av forskningen som är gjort att det finns en korrelation mellan antalet ägg funnet i provet och antalet vuxna äggläggande maskar i hästen. Den forskningen är ju gjord för att varje person ska slippa göra så. Det kan diffa litegrann men inga jättesiffror.
Jag vet, jag gjöra så gott jar kan.
Så jag fätta rätt:
Sista avmaskning var 2001?
EPC höst 2012? låg EPC så ingen avmaskning?
Nu sista EPC ligga på 3000+
Right?????
Nej, 2001 är när den andra hästen är född.
FEC höst 2012 visade på låg EPG men hästen avmaskades. Nu 3000+.
EPG mäts mask i.
Jag ställer upp med häst om du vill ha mer försöksaspiranter
Fick svaret på mail nu. 0 på allt, härligt! Jag som trodde jag hade en helg till på att fixa klart sommarhagen
Då är det koll igen till hösten innan vinterhagen som gäller (förutom att mocka ur vinterhagen vid byte, hålla klippt o skrapa ev flugägg)?
Madick och jag gå på den english skala, EPC Excretment Parasite Count, om jag minns rätt.
Missförstån gå åt båda hål.
6 months and 3000+
Interesting, näste fråga? "vad var det för medel? togs ett EPC efter? och värför den inte tog!