Avmaskning

Sv: Avmaskning

Som sagt, när det behövs. Varje höst i vissa fall.

Man ska ju inte göra det mer än 1gång/år iaf, har jag fått lära mig. Men det bästa är väl att göra träckprov, fast det kostar ju, så man inte avmaskar i onödan.

Antingen när man ser mask, eller när det "känns" som om det skulle vara mask. Altså, vid behov, inte annars.
Sist jag maskade av var i våras.
valpar maskas bara "för att"..

Jag brukar inte avmaska särskilt ofta, men min hund springer i lagårn,stallet och i grannarnas komposter så jag tänkte att det kanske är befogat,lite nojig också,min tik dog hastigt i torsdags, levern gav upp!!Inte så jag tror det berodde på mask men eftersom vet. inte kunde säga varför så ser jag faror i allt just nu.

Vid behov, men eftersom det egentligen inte behövts så har det blivit 1ggr/år för de vuxna-just bara för att, typ.

Valpis har jag fått avmaska några gånger då han var fylld med spolmask när jag fick honom-som han spydde upp under natten, det var så jag upptäckte det!:crazy:

Men dom försvann i första omgången och efter 2 veckor avmaskade jag igen.

Sen så avmaskade jag han förra veckan också just för säkerhets skull. Men han är helt maskfri nu så det blir inget förens om ett år igen då.:)

Det beror på vilken mask den har, det kan du få reda på mha ett avföringsprov.

De vuxna avmaskar vi aldrig eftersom de aldrig visar tecken på att ha mask.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31