Avmaskning

R

RedFling

Jag skäms nästan att jag inte kan detta, men då måste jag ju ta reda på det.
Jag har haft min häst sen juli, och då var han just avmaskad. Och det enda jag kan är att det är en tumregel med en gång i början av sommaren, en gång i mitten och en i slutet. Sen två tre gånger resten av året. Rätt?
Så nu är det väl dags.
Och det jag undrar är vilket medel jag ska köpa och vilken skillnad det blir om inte alla hästar blir avmaskade samtidigt. Ska man göra vilket medel mn väljer verkar ju bero på vad det är för mask, men det vet jag inte..

Jag är väldigt tacksam för utförliga svar..:)

Sv: Avmaskning

Jag tycker du ska kolla om hästen BEHÖVER avmaska. Det är trots allt ett gift vi stoppar i dem. Dessutom har jag haft häst som varit avmaskad enligt schema sedan föl, han var ändå pinfull med mask när vi testade.

Kolla Masken heter en bra låda man köper på Apoteket, man skickar in några kottar och får sedan svar efter några dagar. När man får svaret kan man enkelt bestämma vilket medel man ska använda.

Nu ska du avmaska mot styngflugelarverna. Fåga på apoteket vilket medel du ska använda. De kan oxå svara på andra frågot om avmaskning!

Tycker inte att du ska skämmas över att du inte vet hur du ska avmaska. Det är nämligen en djungel av avmaskningsmedel.
Går du efter tillverkarnas rekommendationer ska man avmaska med mellan 4 och 12 veckors mellanrum under hela sommaren.
Har du en vuxen häst som går i väl skötta (ur parasitsynpunkt) hagar är det inte säkert att den behöver avmaskas överhuvudtaget medans om du har en unghäst som går i hagar med högt parasittryck kan du behöva maska ofta.
Enda sättet att få veta om du bör avmaska och isåfall med vilket preparat är genom att ta ett träckprov.
Anledningen till att man bör avmaska alla hästar (som har mask) som går i samma hagar är för att oavmaskade hästar inte ska smitta ner betet och därigenom smitta dom avmaskade hästarna igen.
Kort summering: ta träckprov!

Men ivermectin tar väl blodmask med? Eller, jag kanske har fel för mig. Upplys mig gärna i så fall.

Visst gör det så, jag reagerade mot det specifika i svaret som går stick i stäv med informationen som sprids idag; d v s att man ska VETA vad man avmaskar mot.

Om man inte har tillstymelse till ägg på hästarna, eller har varit väldigt nogrann med att plocka bort eventuella ägg och tillika vet att man inte sitter med en massa blodmask (eller spolmask) ser jag inte nyttan av att slentrianmässigt avmaska.

Tack för svaren.

Men är nu en bra tid att skicka träckprov? eller är jag för sen? Blir det någonsin för sent?

Det kan bli försent så tillvida att det vilande stadiet inträder. Madick har en jättebra tråd här någonstans, du kan säkert PMá henne och fråga.

Vi planerar träckprov i oktober för vår nya häst.

Tack för svaren.

Men är nu en bra tid att skicka träckprov? eller är jag för sen? Blir det någonsin för sent?

Nu är en jättebra tid att ta träckprov. Bara se till att det gått tillräckligt lång tid sedan senaste avmaskning.

För sent blir det aldrig, men är det en riktigt kall och "riktig" vinter är det rätt onödigt eftersom det som kommer ut dör. Det är i första hand smittan till markerna man vill få bort med avmaskningen.

*kapar tråd*

Ursäkta om jag lägger mig i, men det finns säkert massor med avmaskningstrådar så det känns onödigt att starta en ny! :p

Jag har precis fått resultatet från träckprovet och ska bege mig till apoteket imorgon för att införskaffa avmaskningsmedel, någon som kan hjälpa mig med åsikter?

Resultat:
Stora/lilla blodmasken 850
Spolmask 0
Övrigt 0

Till saken: Hästen har nog inte blivit avmaskad på ett bra tag, förra ägarna gjorde inte det pga att de var noga med att mocka ur hagen, det var samma hästar och "parasitfritt" bete största delen av tiden.
Nu kommer det dessutom en till häst som inte har gjorts träckprov på pga att den egentligen var såld när jag tog på min häst, den ska alltså ställas i samma hage som min häst.
Ska jag köra på säkra kort och avmaska för bandmask utan blodprov (pga att hästen inte blivit avmaskad på så länge och den andra har jag ju ingen koll på), kanske ta t ex Ivomec som tävker så mycket i övrigt? Eller köra enkel dos Banminth eftersom min häst "bara" visar för blodmask - för att inte avmaska för mycket så att säga?

Åsikter!! :banana:

att avmaska utan att veta vad hästen har för mask är helt värdelöst. ta ett träckprov istället! jag har inte behövt avmaska mina efter "traditionellt schema" på hur länge som helst nu... ekonomiskt och dessutom stoppar jag inte i mina hästar massa preparat i onödan bara för att man "ska"...

Resultat:
Stora/lilla blodmasken 850
Spolmask 0
Övrigt 0

Till saken: Hästen har nog inte blivit avmaskad på ett bra tag, förra ägarna gjorde inte det pga att de var noga med att mocka ur hagen, det var samma hästar och "parasitfritt" bete största delen av tiden.
Nu kommer det dessutom en till häst som inte har gjorts träckprov på pga att den egentligen var såld när jag tog på min häst, den ska alltså ställas i samma hage som min häst.
Ska jag köra på säkra kort och avmaska för bandmask utan blodprov (pga att hästen inte blivit avmaskad på så länge och den andra har jag ju ingen koll på), kanske ta t ex Ivomec som tävker så mycket i övrigt? Eller köra enkel dos Banminth eftersom min häst "bara" visar för blodmask - för att inte avmaska för mycket så att säga?

Åsikter!! :banana:

Jag skulle avmaska nu med ivermektin göra en koll i november hur vädersituationen är (mild våt höst = högre smittläge) och ev. avmaska då igen.

Bandmask skulle jag inte bekymra mig över.

Skillnaden mellan Banminth och Ivomec är att I tar två stadier av lilla blodmasken och B tar bara ett. Tar du B har du alltså ägg igen om redan 4 veckor, medan det tar 8v innan det kommer ut ägg igen efter I.

Kolla de andra märkena av ivermektin, de är billigare än Ivomec :-)

Senast ändrad:

Tack för svar!
Nyfiken fråga- varför behöver jag inte oroa mig för bandmask? Är det ovanligt?

Om jag avmaskar med Ivermectin, behöver man inte upprepa behandlingen efter att det sluta verka?

Tack för svar!
Nyfiken fråga- varför behöver jag inte oroa mig för bandmask? Är det ovanligt?

Om jag avmaskar med Ivermectin, behöver man inte upprepa behandlingen efter att det sluta verka?

Bandmask finns uppskattningsvis hos 65% av Sveriges hästar. Har man inga problem som man misstänker härrör från den, eller att man har positivt på prov, så behöver man inte avmaska mot den.

Ivermektin håller borta äggen i 8v, då är det november och läge att avmaska igen om inte vi råkat få en tidig och superkall vinter.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
670
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V