Avmaskning

Sv: Avmaskning

Nu har jag iaf införskaffat ett två-pack Bimectin! :)

Hur brukar folk göra med dessa standard-tillfällen för avmaskning?
Jag menar, nu har jag ju gjort ETT träckprov, hur länge kan man utgå från det? Och om vi säger att man skulle göra provet tidigt på året, innan betet eller så, och det inte visar någon mask - är det grönt att skippa avmaskningen hela året då eller ska man göra nytt träckprov?

Är det en häst jag inte har tidigare "statistik" på så litar jag inte på bara våren, utan tar även ett på sensommaren/hösten.

Så de finns alltså dom som tycker man bara ska avmaska om hästen blivit angripen?!
Då är väl skadan i så fall redan skedd.
Är det inte bättre att följa ett schema?

Så de finns alltså dom som tycker man bara ska avmaska om hästen blivit angripen?!
Då är väl skadan i så fall redan skedd.
Är det inte bättre att följa ett schema?

Nej. Eftersom det tänket är anledningen till att det finns resistens. Vi har två verksamma grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken, den tredje som användes flitigt för kanske 20 år sen, är den resistent mot. Något nytt medel (ny substans) finns inte på horisonten de närmaste 10-15 åren. Vi måste alltså vara rädda om de medel vi har.

Det bästa du kan göra är att sköta marker och avmaska då det behövs för att hålla MARKERNA rena. Är markerna rena får hästarna inte i sig nån smitta och man sparar in avmaskning och håller hästarna välmående.

Varför medicinera istället för at ta hand om det man har?

Normalt är det 10% av vuxna hästar som behöver avmaskas regelbundet. Avmaskninge är i FÖRSTA hand för att hålla smittan borta, inte för att medicinera friska hästar...

Om man säger så här... Har varken tid eller ork eller maskiner som kan sköta markerna.
Skulle jag mocka hagarna så hade det tagit flera timmar om dagen. Hade säkert missat många högar ändå...
Jag vet inte hur jag skulle gjort faktiskt... Men jag kan verkligen inte göra vid markerna var dag eller anlita nån som gör det. Det skulle bli dyrare än maskmedel.

Men detta har ändå satt igång tänket i huvudet på mig!!!

Ytterligare en fundering att addera till resonemanget är den att jag köpte en unghäst som varit schemamaskad hela sitt liv. Han var PINFULL med mask som enligt veterinärerna förstört mycket för honom. Han blev aldrig fin i kroppen.

Detta upptäcktes ju inte förrän jag mer av nyfikenhet gjorde ett maskprov. Annars hade vi fortsatt enligt schema...

Om man säger så här... Har varken tid eller ork eller maskiner som kan sköta markerna.
Skulle jag mocka hagarna så hade det tagit flera timmar om dagen. Hade säkert missat många högar ändå...
Jag vet inte hur jag skulle gjort faktiskt... Men jag kan verkligen inte göra vid markerna var dag eller anlita nån som gör det. Det skulle bli dyrare än maskmedel.

Men detta har ändå satt igång tänket i huvudet på mig!!!

Vad bra att du börjat fundera över det här!

Och man behöver inte mocka eller ha maskiner som sköter hagarna för att lyckas. Avmaskning NÄR det behövs på DE hästar som behövs och planering av haganvändningen räcker väldigt långt. Som att se till att hästarna inte betar ner för hårt, att man faktiskt håller efter rator på betet, inte har samma vinter och sommarhagar osv.

Hur gör du nu med den hästen då?

När och hur ofta ska man göra maskprov tycker ni???

Sedan en fråga till Madick: Vad menar du med håller efter rator???

Jag har inte samma vinter som sommarhage men dock gå har jag lite konstig konstruktion så hästarna måste gena genom vinterhagen för att komma till sina sommarhagar...
Håller på att fundera på lösning.

OK hur ofta ska man köpa hem det där provet?
Räcker ett test till två hästar?
Annars säger min tanke just nu att de e ju billigare att avmaska enligt schema...
Men det är ju klart, jag vill ju helst göra det som är bäst för hästen!

Jag vet att den hästen kommer från ett smittat bete. Vi avmaskade när hästen kom hem, och kommer att ta prov i oktober (vilket jag förväntar mig är rent eller nära nog). Nytt prov i vår (vilket jag väntar är rent), därefter prov antingen höst eller vår för att se hur det ser ut (de senare räknar jag med vara rena).

Vår häst sedan tidigare har varit helt ren sedan vi köpte honom, vi kollade tre gånger, när det varit noll alla åren har vi helt enkelt räknat med att han håller sig ren, han har nämligen gått på mark med hårt tryck, som beviligen haft massor med ohyra utan att smittats. Han är 17 år och det är inte troligt att han kommer att smittas anser vi.

Med den nya får framtiden utvisa hur det ser ut, men vi sparar ju pengar på den tidigare hästen som nu inte kostar ett öre i avmaskning.

10%?!?

Var har du fått det ifrån?

Låter osannolikt. Kanske om man bor på glesbyggnaden?

Nej. Eftersom det tänket är anledningen till att det finns resistens. Vi har två verksamma grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken, den tredje som användes flitigt för kanske 20 år sen, är den resistent mot. Något nytt medel (ny substans) finns inte på horisonten de närmaste 10-15 åren. Vi måste alltså vara rädda om de medel vi har.

Det bästa du kan göra är att sköta marker och avmaska då det behövs för att hålla MARKERNA rena. Är markerna rena får hästarna inte i sig nån smitta och man sparar in avmaskning och håller hästarna välmående.

Varför medicinera istället för at ta hand om det man har?

Normalt är det 10% av vuxna hästar som behöver avmaskas regelbundet. Avmaskninge är i FÖRSTA hand för att hålla smittan borta, inte för att medicinera friska hästar...

10%?!?

Var har du fått det ifrån?

Låter osannolikt. Kanske om man bor på glesbyggnaden?

Egen erfarenhet (flertalet större stall som jag jobbat med i flera år vad gäller parasitprogram), SVA - Dan Christensson säger samma sak (fast då trodde jag honom inte :crazy::angel:).

Varför låter det osannolikt? Parasiter ÄR naturligt för hästarna, och de flesta har starkt eget försvar.

Och det påminner mig att jag måste berätta om ett stall jag nyss kört igång med. Ingen avmaskning (eller så lite som möjligt) pga KRAV-gård. Jag väntade mig STORA mängder mask, jag har själv haft föl där som hade en hel del trots avmaskning. Prov på alla hästar visar... japp, 10% av de vuxna, dvs EN häst. Då pratar vi rundmask. Bandmask är en egen historia, men det är ju inte den man köper Kolla Masken för.

Senast ändrad:

När och hur ofta ska man göra maskprov tycker ni???
Jag gör minst på våren. Om jag inte har statistik sen tidigare på hästen, det har kommit in nya i flocken som varit rejält smittade osv, så kör jag även ett på hösten om jag inte måste avmaska pga mycket styngfluga.

Sedan en fråga till Madick: Vad menar du med håller efter rator???
Rator är de ställen hästarna inte äter på. Oftast helt vanligt gräs där de har sina toaletter. Där trivs masklarverna eftersom högarna hålls fuktiga i det höga gräset. Slår/klipper man ner det gräset torkar högarna ut och då dör larverna.

OK hur ofta ska man köpa hem det där provet?
Räcker ett test till två hästar?
Annars säger min tanke just nu att de e ju billigare att avmaska enligt schema...
Men det är ju klart, jag vill ju helst göra det som är bäst för hästen!
Första åren KAN det bli dyrare (inte för alla!), men i längden sparar du in många kronor, och även miljön tjänar på det! Och för att inte tala om resistensen som skjuts på framtiden!!

Om du tänker så att avmaskningen är till för att stoppa smittcirkeln. Avmaskar du så hästen inte släpper ut ägg så blir det färre och färre ägg i hagen, till slut plockar inte hästen i sig några nya eftersom det inte kommer ut några. Då kan inte hästen få nån ny smitta, och då behövs heller ingen avmaskning.

Rator ja.... Det finns det på några ställen och visst, där är säkerligen smittat.
Kanske skulle gå ut och be kantlipparen ta det. Han har ju ändå av nån anledning parkerat sin traktor här.
Men då sprider han kanske ut det mer för den fräser och skvätter.

Men det gör inte så mycket. Då torkar de ju ut.Jag tycker det låter som ett bra förslag att låta honom klippa och sprida ut dem lite.

Fast ska bajset spridas ut ska man göra det regelbundet. Att bara göra det någon gång per år gör enbart att man sprider smitta över större område. Ska det ha någon effekt bör man sladda/sprida ut eller vad man väljer, göra det åtminstone 1 gång per vecka.

Fast ska bajset spridas ut ska man göra det regelbundet. Att bara göra det någon gång per år gör enbart att man sprider smitta över större område. Ska det ha någon effekt bör man sladda/sprida ut eller vad man väljer, göra det åtminstone 1 gång per vecka.

Men då pratar vi ju om sladdning, inte det som råkar stänka iväg när man kör med trimmer över.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
670
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V