Avmaskning

Sv: Avmaskning

Fick svar på analysen idag. (Den skickades till england för analys så det tog lite tid) Hästen hade REJÄLT med bandmask.

Equimax är det som gäller nu.
Usch, äckelmaskar!

Måste alla hästar i samma hage avmaskas nu? Är det så smittsamt?

Fick svar på analysen idag. (Den skickades till england för analys så det tog lite tid) Hästen hade REJÄLT med bandmask.

Equimax är det som gäller nu.
Usch, äckelmaskar!

Måste alla hästar i samma hage avmaskas nu? Är det så smittsamt?

Ja, alla hästar. Bandmask är notoriskt svårt att få bort ur hagarna tyvärr. Och har en har mest troligt de andra med, de flesta visar dock inte symptom.

Men alla nu ja, och du kommer få göra om det med tyvärr =/

Min plånbok grääät när unghästens träckprov (trots fet som en julgris och blank och fin) visade spår av bandmaskägg. För det var bara be vet skriva ut recept (fanns ej receptfritt då) på Equimax för 3 hästar och avmaska, och sen göra om det på hösten, samt nästa vår och höst... :crazy: (Bandmasken kom inte härifrån från början, men vad hjälpte det, fanns den i magen på unghästen finns den nu i alla mina hagar med, och som sagt dryg bli av med om man inte kan vila hagarna eller plöja och så om dem)

Ja, alla hästar. Bandmask är notoriskt svårt att få bort ur hagarna tyvärr. Och har en har mest troligt de andra med, de flesta visar dock inte symptom.

Men alla nu ja, och du kommer få göra om det med tyvärr =/

Min plånbok grääät när unghästens träckprov (trots fet som en julgris och blank och fin) visade spår av bandmaskägg. För det var bara be vet skriva ut recept (fanns ej receptfritt då) på Equimax för 3 hästar och avmaska, och sen göra om det på hösten, samt nästa vår och höst... :crazy: (Bandmasken kom inte härifrån från början, men vad hjälpte det, fanns den i magen på unghästen finns den nu i alla mina hagar med, och som sagt dryg bli av med om man inte kan vila hagarna eller plöja och så om dem)

Ja det är jättetrist... :cry: :crazy: Vet sa att vi skulle ta ett nytt prov i maj för att se om vi blev av med det.
Problemet är att vi maskade honom i samband med provtagningen, tyvärr så hade mor min köpt maskmedel och det blev fel sort.. Tog bara bort styngflugor.. så nu får vi maska om om en vecka. Obehagligt att veta att han går runt med mask i magen!

Ja det är jättetrist... :cry: :crazy: Vet sa att vi skulle ta ett nytt prov i maj för att se om vi blev av med det.
Problemet är att vi maskade honom i samband med provtagningen, tyvärr så hade mor min köpt maskmedel och det blev fel sort.. Tog bara bort styngflugor.. så nu får vi maska om om en vecka. Obehagligt att veta att han går runt med mask i magen!

Ni avmaskade med ett ivermectin-medel när ni tog provet? Då ska ni INTE använda Equimax nu, utan Droncit. Equimax är blandat med ivermectin, och det ska ni inte ta oftare än 8v.

Lånar tråden lite..
Jag ska avskabba min häst med ett medel som eg är till kor. På kor tar det även vissa maskar, kan jag tro att medlet tar vissa maskar på hästen oxå? Ska ju skicka in träckprov har jag tänkt, men behandlingen komme pågå under typ 3 mån. Undrar om jag då bör skicka in träckprov nu innan jag börjar behandla? Medlet heter Eprinex. Tacksam för åsikter..

Hästar och kor delar ju inte parasiter (dvs kornas maskar överlever inte i hästmagarna, och hästarnas maskar överlever inte i komagarna), det är därför det är så bra med växelbete eller sambete, så jag skulle inte övht räkna med att det påverkar hästens ev maskbörda.

Ni avmaskade med ett ivermectin-medel när ni tog provet? Då ska ni INTE använda Equimax nu, utan Droncit. Equimax är blandat med ivermectin, och det ska ni inte ta oftare än 8v.

Vet faktiskt inte vad vi använde. Vet bara att det var ganska billigt, 120 kr eller nåt..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Jeps
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna