Avmaskning

Sv: Avmaskning

Jag har läst i en liten käck bok som jag hittade på apoteket, att om man har en fullvuxen häst, som inte är jättegammal, behöver man bara avmaska på våren, innan hagbyte, och under sommaren. Men har du unghäst, eller en äldre häst ska man avmaska den oftare.

Tyvärr är det så i vårat stall att ingen säger till när de avmaskar sina hästar, eller när hästarna byter hage. så vi kan inte avmaska samtidigt, vilket gör att det blir helt obetydligt, eftersom de lätt får mask igen då. helst ska man byta ut allt strö i boxen också. Jobbigt det där med mask.
men om en häst har mask brukar den oftast få rätt stor buk, men ändå vara mager. sen är det väl olika på alla hästar :smirk:

Släng den boken och glöm vad du läste där är du snäll? =)

Hur många gånger du måste avmaska beror helt på hur parasitbördan är. Förr i tiden så var avmaskning vår, innan hagbyte samt höst ofta tillräckligt. De hästarna gick oftast och betade återväxten på vallarna efter höskörden. Vilka är parasitfria. Och då avmaskade man innan hagbytet för att vallen inte skulle bli parasitsmittad.

Dagens hästar går ofta i samma hagar år ut och år in, de plöjs inte upp eller sås om, det går oftast mer hästar på mindre yta (= högra parasittryck) än förr, och det blandas i högre grad hästar från olika stall, i olika åldrar osv.

Så det finns inga generella rekommendationer att ge. Det enda sättet att VETA är att kontrollera med träckprov och följa upp det.

Man behöver INTE byta allt strö i boxen, det är helt meningslöst att göra det. Du behöver heller INTE ha hästen inne i X dygn. Hästen har gått i sin hage innan och skitit ut mask varenda dag fram till avmaskningen, så finns ingen anledning att hålla den inne. Däremot om man släpper på ett bevisat parasitfritt bete är det bra att låta hästen gå kvar i sin gamla hage några dagar efter avmaskning innan man släpper ut.

Och de allra flesta hästar med hög parasitbörda är runda, blanka och välmående. Vi avmaskar i första hand för HAGARNAS skull! I andra hand för hästarnas, då alltför hög parasitbörda ökar risken för problem. Unghästar är känsligare än vuxna dessutom. Vuxna hästar skaffar sig dock oftast immunitet i mer eller mindre mån mot parasiter.

Min unghäst hade 1200 EPG blodmask. Det är väldigt mycket mask det! Rund, blank, pigg och glad. Det syns sällan utifrån när de har mask annat än om de är mycket kraftigt angripna Så det går INTE att titta på hästen och på det viset försöka avgöra hur mycket mask den har/inte har.

Däremot är det helt rätt att man ska avmaska samtliga hästar i ett stall eller iaf i en hage vid samma tidpunkt, och med samma medel.

Det ser ut som om Agria ännu inte korrigerat sin sida om avmaskning...

De "grupper" man talar om är i första hand mot rundmaskar. Prazikvantel tar ENBART bandmaskar och räknas inte in bland grupperna på samma sätt. Dessutom finns prazikvantel "rent" och heter då Droncit. Infon du skriver har en Equimax-säljare som källa (står på sidan du tagit infon från).

Håller just nu på och utreder varför han är så tunn. Han var det i somras med ett tag, avmaskade då dubbelt + gav massa mat, blev bättre.
Nu står han på 15 kg ensilage, 3 kg racing prix, 1/2 liter havre och 1 liter betfor per dag.
Rids och tränas otroligt omväxlande. Dressyr, hoppning, löshoppning intervallträning, klättring + vilodagar.
Du skrev att veterinären skulle komma ut och titta på honom var det idag?
Får man lite nyfiket bara fråga hur det gick?
:rofl:

Du skrev att veterinären skulle komma ut och titta på honom var det idag?
Får man lite nyfiket bara fråga hur det gick?
:rofl:

Ja, jag var inte där när vet. var där utan syrran tog hand om det.
Hon tyckte vi skulle avmaska mot styngfluga och om det inte hjälpte, ta blodprov mot bandmask bla.
Så provet tas på måndag i sådana fall, han avmaskas på torsdag.

Ja, jag var inte där när vet. var där utan syrran tog hand om det.
Hon tyckte vi skulle avmaska mot styngfluga och om det inte hjälpte, ta blodprov mot bandmask bla.
Så provet tas på måndag i sådana fall, han avmaskas på torsdag.

Har ni stygnfluga där du bor? Har hästen haft stygnflugeägg?

Jag tycker INTE du ska avmaska utan att ta träckprov FÖRST..

Ang blodprovet mot bandmask så lär en avmaskning knappast ge synbar skillnad på 4 dagar, så att avmaska torsdag och ta blodprov måndag kan du ju förvisso gärna göra, det skadar aldrig att veta. Men jag antar veterinären menade att avvakta en tid efter avmaskning för att se om hullet vänder.

Men att avmaska en nedsatt häst på 'vinst och förlust' utan träckprov är ett av de sämre förslag jag hört tyvärr..

Ja vad ska jag säga. Detta var veterinärens ord. Tydligen är ingen häst i vårt stall avmaskade sedan i våras, vilket jag inte alls tycker är bra. Kommer och går många hästar, även mycket importer.

Precis min tanke! En annan sak i år är också att går hästarna där de har tillfälle att äta gräs är gräset förfärligt blött just nu (har varit ett bra tag). Att de betar och får i sig en massa vatten med gräset innebär att en falsk mättnadskänsla infinner sig. Detta kan också innebär att de tappar i vikt då de inte "orkar" få i sig tillräckligt.

Det är viktigt att komma ihåg att Ivomec Comp tar INTE lika många stadier bandmask som Equimax och att Ivomec Comp räcker bara upp till en 500kg häst. Det är inte godkännde till dräktiga ston heller.'

Nu snillade du ihop!

De två huvudgrupperna är pyrantelpreparat (Fyrantel, Banminth..) och ivermektinpreparat (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell). Dessutom finns moxidectin (Cydectin), som dock resistensmässigt räknas till ivermektingruppen.

Equimax är ett kombinationspreparat med prazikvantel OCH ivermektin. Samma kombination finns i Ivomec comp (dvs parzikvantel och ivermektin)
I övrigt finns Cydectin comp, som är kombinationspreparat med moxidectin och prazikvantel.

Och så finns fenbendazol i form av Axilur.

Det finns dock flera stammar av ivermektinresistenta spolmaskar, så att säga att det är verksamt mot alla typer utom bandmask är lite sanning med modifikation, och det är just för att upptäcka sådant som träckprov är utmärkta. Men ag fattar hur du menar, vill dock förhindra att folk som läser tror att 'bara de avmaskat med ivermektin är det lugnt'

Att vi har resistenta stammar är pga överanvändning precis som du skriver. Och där bör 'varnas' för att överanvända Equimax och de andra kombinationspreparaten (som dock är receptbelagda)!. Och det finns ingen anledning att använda ett bredspektrumspreparat som Equimax utan att det föreligger ett verkligt behov. Dvs equimax ska INTE användas vid rutinavmaskningar! (Och jag anser det var/är vansinnigt att släppa det receptfritt)

Vart har du läst detta ang dräktiga ston ???

Kan användas från fjärde dräktighetsmånaden och under laktation. Skall endast användas under de tre första dräktighetsmånaderna i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning, då säkerhetsstudier för denna period saknas.

Källa Fass

Ang Equiemax...det är ju enbart en blandning av 2 olika medel. Vill man ta bara bandmask är det ju Droncit som gäller.

Det är viktigt att komma ihåg att Ivomec Comp tar INTE lika många stadier bandmask som Equimax och att Ivomec Comp räcker bara upp till en 500kg häst. Det är inte godkännde till dräktiga ston heller.'

Ivomec comp räcker till 600 kg häst.

Och hur kan de ta olika stadier när det är EXAKT samma innehåll??

Generellt sett ja, men tekniken går framåt och för att motverka resistenta maskar så är det bra att endast avmaska om det behövs och därför rekommenderas vi nu att ta ett träckprov först. Med lite tur behöver du inte avmaska. :)

Hur gör man ett träckprov?
Tar man dit en veterinär som tar ett prov, eller skickar man själv, känns ju lite illaluktande på posten :rofl:

dET ÄR intE EXAKT SAMMA INNEHÅLL...

Ivomec Comp innehåller 77,5 mg/g prazikvantel,
Equimax innehåller 140,3 mg/g

Från Fass:
"IVOMEC COMP rekommenderas inte till föl yngre än 2 månader eller avelshingstar då säkerhetsstudier för dessa kategorier saknas. "
"Kan användas från fjärde dräktighetsmånaden och under laktation."

Ivomec comp räcker till 600 kg häst.

Och hur kan de ta olika stadier när det är EXAKT samma innehåll??

Ivomec Comp innehåller:
1 g oral pasta innehåller: ivermektin 15,5 mg, prazikvantel 77,5 mg, färgämne (E 110), titandioxid (E 171), butylhydroxianisol (E 320), glycerolformal.

Equimax:
1 gram oral gel innehäller: Ivermektin 18,7 mg, prazikvantel 140,3 mg, äppelarom 2 mg, titandioxid (E 171) 20 mg, propylenglykol 729 mg.

dET ÄR intE EXAKT SAMMA INNEHÅLL...

Ivomec Comp innehåller 77,5 mg/g prazikvantel,
Equimax innehåller 140,3 mg/g

Det är exakt samma beståndsdel. Det soms kiljer är doseringen, där ivomec comp ger 0.5 mg mindre prazikvatel per kg kroppsvikt. Mängden ivermektin blir precis lika hög/låg med de olika medlen.

Det är dock mer pasta/kg kroppsvikt när du använder ivomec comp.

Men, jag undrar fortfarande hur den mindre prazikvanteldosen i Ivomec comp inverkar enligt dig, dvs vad är det som INTE tas med ivomec comp?

Ah, nu börjar du ge dig in på farlig mark Alex...

Även om beståndsdelarna är lika så är det skillnad på doseringen. Du vet hur det är med underdosering... Men jag vet inte vad som är den "minsta mängd" som behöver ges, så jag kan inte svara på om Ivomec Comp är lämplig eller inte.

Ah, nu börjar du ge dig in på farlig mark Alex...

Även om beståndsdelarna är lika så är det skillnad på doseringen. Du vet hur det är med underdosering... Men jag vet inte vad som är den "minsta mängd" som behöver ges, så jag kan inte svara på om Ivomec Comp är lämplig eller inte.

Ja men det är ju just det jag undrar, hur den mindre prazikvanteldoseringen påverkar. Dvs hur det gör att vissa stadier av bandmask inte tas?

Jag har ju trott att 'underdosering' om vi låtsas det är det ger sämre effekt rent generellt. Så jag blir inte klok på hur en lägre dosering kan ta mindre stadier? (Däremot kan den ju säkerligen vara mindre effektiv rakt av, säg ta X% av parasiterna istället för Y%) Det beror ju såklart på vad 'minimidoseringen' är, men jag blir inte klok på hur högre dosering kan ta fler STADIER.. Det jag är nyfiken på hur det är.

För pyrantel t ex, där har ju doseringen högre dos, såtillvida att det i dubbel dos tar bandmask men inte i enkel dos. Men just med prazikvantel - dosering och stadier, hur hänger det ihop?

Jag säger alltså inte att det är fel, jag bara förstår inte hur det hänger ihop om det stämmer.

rådfråga en vetärinär skulle jag säga :rofl: *hihi*
Man kan alltid hoppas att han inte har mask :d

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Jeps
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025