Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi tar alltid en typ av ivomec på hösten.
För några år sedan gavs hästägarna rekommendationen att ha ett fast avmaskningsprogram, som upprepades med 8-10 veckors intervall året runt.
Numera vet man att avmaskning i onödan utvecklar resistens hos parasiterna och att flera parasitstammar redan har gjort det.
Därför varnas hästägare för en övertro på avmaskningsmedel.
Parasiterna sprids huvudsakligen genom betet. Speciellt under försommaren har parasiterna som lever inne i hästens kropp stor äggavsöndring.
Avmaskning sker i första hand av unghästar och hästar som lever i ett högt smittryck, med det menas att blanda unghästar och vuxna, att ha många hästar på en liten areal, stuterier med stor genomströmning av olika hästar samt hästar som går i samma hage året runt.
Avmaskningsmedlen indelas i två huvudgrupper, prazikvantel (säljs under varunamnet Equimax) och ivermectin. Equimax är verksamt mot stora och små bandmaskar, spolmask samt blodmask.
Ivermectin har ett bredare register och är verksamt mot alla parasiter utom bandmask.
Hoppas att du fick lite rätsida på det hela...
För några år sedan gavs hästägarna rekommendationen att ha ett fast avmaskningsprogram, som upprepades med 8-10 veckors intervall året runt.
Numera vet man att avmaskning i onödan utvecklar resistens hos parasiterna och att flera parasitstammar redan har gjort det.
Därför varnas hästägare för en övertro på avmaskningsmedel.
Parasiterna sprids huvudsakligen genom betet. Speciellt under försommaren har parasiterna som lever inne i hästens kropp stor äggavsöndring.
Avmaskning sker i första hand av unghästar och hästar som lever i ett högt smittryck, med det menas att blanda unghästar och vuxna, att ha många hästar på en liten areal, stuterier med stor genomströmning av olika hästar samt hästar som går i samma hage året runt.
Avmaskningsmedlen indelas i två huvudgrupper, prazikvantel (säljs under varunamnet Equimax) och ivermectin. Equimax är verksamt mot stora och små bandmaskar, spolmask samt blodmask.
Ivermectin har ett bredare register och är verksamt mot alla parasiter utom bandmask.
Hoppas att du fick lite rätsida på det hela...
Nu snillade du ihop!
De två huvudgrupperna är pyrantelpreparat (Fyrantel, Banminth..) och ivermektinpreparat (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell). Dessutom finns moxidectin (Cydectin), som dock resistensmässigt räknas till ivermektingruppen.
Equimax är ett kombinationspreparat med prazikvantel OCH ivermektin. Samma kombination finns i Ivomec comp (dvs parzikvantel och ivermektin)
I övrigt finns Cydectin comp, som är kombinationspreparat med moxidectin och prazikvantel.
Och så finns fenbendazol i form av Axilur.
Det finns dock flera stammar av ivermektinresistenta spolmaskar, så att säga att det är verksamt mot alla typer utom bandmask är lite sanning med modifikation, och det är just för att upptäcka sådant som träckprov är utmärkta. Men ag fattar hur du menar, vill dock förhindra att folk som läser tror att 'bara de avmaskat med ivermektin är det lugnt'
Att vi har resistenta stammar är pga överanvändning precis som du skriver. Och där bör 'varnas' för att överanvända Equimax och de andra kombinationspreparaten (som dock är receptbelagda)!. Och det finns ingen anledning att använda ett bredspektrumspreparat som Equimax utan att det föreligger ett verkligt behov. Dvs equimax ska INTE användas vid rutinavmaskningar! (Och jag anser det var/är vansinnigt att släppa det receptfritt)
Jag förstod det, ville bara tydliggöra för de som läser och som kanske nyss börjat 'fundera' kringd et här med avmaskningar och söka kunskap.Hej Alexandra_W!
Att bara avmaska med Ivermektin rakt av är inte en god idé. Det var inte min mening att få det att låta så!
Men jag tycker också att det är viktigt att påpeka för folk att dom tänker på att man ska byta mellan olika avmaskningsmedel. Om man nu ska hålla på och avmaska flera gånger om året, just för att det inte ska bli någon resistens hos parasitstammarna.
Dom som inte är så kunniga inom just avmaskningsmedelsområdet kan alltid fråga på apoteket eller hos sin veterinär om råd och tips.
Du har inte funderat på att det kan vara något problem med foderstaten då?
Ni kanske har bytt foder, gått från vanligt torrhö till Ensilage?
Om det är så att ni ger ensilage till hästarna så kanske näringsvärdet(proteinet) är mycket mindre i det hösliaget som hästarna får nu?
Näringsvärdet kan skilja sig mycket från bal till bal. Det innebär att hästarna måste få mer hösilage om näringsvärdet är lägre för att kompencera och för att dom ska kunna bibehålla sin vikt. Du kan skicka in hö på analys för att få reda på värdet i erat foder.
Som unghäst, menar du då t o m 6 år? Eller har man andra mått för unghästar än vid tävling? Jag har en 6-åring som är i bra hull och annars verkar må bra. Bör jag ta på honom ändå nu i månadsskiftet eller kan jag vänta med det tills senare i vår?
Av dom 7 hästar i stallet så är det 6 av dom som är mina, så det lär väl kosta en hel del. Så man får försöka att motivera det med att det "kanske" blir billigare med träckprov. Men gör man träckprov och det visar sig att man ändå bör göra den avmaskning som man ändå alltid gör, så får man ju en extra kostnad, fast i längden så kanske man spar in på kostnaden att man inte behöver avmaskas lika ofta.
Om man skickar in träckprov och jag får ett svar på det, hur lätt är det för nån som inte kan nånting att fatta hur man ska tolka det, eller får jag information om vilket slags preparat jag ska använda och när man ska göra det? Om det skulle visa sig att jag måste avmaska nu i vår, gör man ett nytt träckprov vid betet då och under betes perioden för att se om jag behöver avmaska igen?