Avmaskning

Ingela_S

Trådstartare
Tänkte bara höra hur ni hanterar hästar som är besvärliga att få i avmaskningsmedel? Min pålle hatar verkligen maskmedel och gör i princip allt för att komma undan. Fast när sprutan väl är inne i munnen så står han hyfsat still. Har ni några bra tips och knep att dela med er av?
 
Sv: Avmaskning

En häst i mitt förra stall var helt omöjlig att avmaska! Han kastade sig och var farlig både för sig själv och omgivningen!
Dock var han väldigt förtjust i mat, så ägaren provade att ge sprutan blandat med lite havre och då slank det ner alltihop!

Malin
 
Sv: Avmaskning

jag brukar blanda ner pastan i en gröt av betfor, kraft och melass.. brukar funka väligt bra. annars finns det pulver att köpa istället. lite dyrare bara.. lycka till!
 
Sv: Avmaskning

Bra tips från Madick där :)

Annars, om du måste avmaska.

Jag har avmaskat en jobbig häst ett antal ggr (han gillade INTE att man tog i näsan/mulen/vid munnen på honom av diverse orsaker, bla vet. besök med slang i nosen :( ).
En medhjälpare fick ta ett ordentligt tag i grimman, jag nöp tag om mulen med vänster hand och stack in sprutan snabbt som tusan i mungipan. Brukade fungera bra, om man gör allt snabbt och "flytande" så blir det inte så mkt stress för hästen.

Avmaskar man med Banminth finns det ju pulver att röra ut i maten, det slinker ner hur lätt som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmaskning

Tack alla för era tips! :idea: Pulver att blanda i maten visste jag faktiskt inte att det fanns, det hade kanske varit ett alternativ. Hästen är dock rätt kräsen, så det krävs nog en del betfor för att dölja det. :p Är det bara banminth som finns som pulver?

Madicks tips är ju klart det bästa, men i år har vi sett styngflugeägg på hästarnas ben på betet så jag gissar att vi inte kommer undan höstavmaskningen... :crazy:

Att vara två för att hålla hästen funkar inte, han blir bara förbannad då. Då är det lättare att greja det själv. Förra gången (har bara avmaskat kusen två gånger) fick jag hästen att gå i en miniliten volt runt mig för att sen direkt när han gjort halt sticka in sprutan i munnen. Det gick relativt smidigt faktiskt. :p

Fler tips är välkomna!
 
Sv: Avmaskning

*puttar lite* :angel:

Vilka avmaskningsmedel är det som finns i pulverform? Går de att köpa som vanligt på apoteket?
 
Sv: Avmaskning

En del hästar gillar inte att se själva sprutan men har man väl fått in den i munnen så går det bra. På två av mina funkar det med att hålla för ögat på den sida som jag avmaskar på då står de helt lungt. Banminth finns i pulverform.
 
Sv: Avmaskning

Ett tips är att ett par gånger avmaska med medel med äpplesmak, mina hästar gillar det och jag har inte krångel med någon pålle. Känns bra att kunna avmaska fölen/unghästarna med ett medel som de gillar, då bör man ha en lättavmaskning hela livet på dem sedan.
 
Sv: Avmaskning

Jag antar att du provat att blanda i kraftfodret? Det funkar alldeles
utmärkt även med pasat.
 
Sv: Avmaskning

Mitt tips är att fylla en gammal avmaskningsspruta med äppelmos och ge det till hästen då och då. Hästen kommer att tigga om avmaskningssprutan.
Lasse
 
Sv: Avmaskning

Nej, det har jag faktiskt inte. :o Men det hade kanske varit det lättaste. Jag ska prova det nu i höst!
 
Sv: Avmaskning

Ett tips som funkat för mig är att hålla i tungan. Låter svårt men jag har haft en knepig unghäst på 1.80 som är lite huvudskygg men får man bara tag i tungan i ett ordentligt grepp och håller den på sidan om munnen så står hon och kan lätt avmaskas. Värt att testa...
 
Sv: Avmaskning

Min kille sväljer inte sin pasta, man kan köra in den i munnen och sen stod jag med huvudet uppåt och höll ihop mulen på honom ett tag. Så masserade jag halsen lite och tänkte att nu borde det åkt ner....:smirk:

När jag släppte så verkligen plockade han upp allt med tungan och spottade ut det.

Samlade ihop det och geggade ihop med kraftfodret, lossades som ingenting och han slaffsade i sig allt som vanligt. :angel:

Numera så gör jag så på en gång utan problem, smidigt värre :)
 
Sv: Avmaskning

Tänkte uppdatera lite. :D Vi avmaskade idag och det gick inte särskilt bra att blanda ut med kraftfoder. Testade på en liiiten klick utsmetad i en stor näve (blöt) betfor. Hästen smaskade glatt i sig betforn, men det gröjde typ en halv sekund, sen spottade han ut alltihopa igen. :cool: Fick ta ut honom från stallet, för han småstegrade och dansade runt i största allmänhet. Väl ute så stod han och kastade med huvudet medans jag höll sprutan så nära munnen som möjligt. Sen var det "bara" att passa på när han höll huvudet still i två sekunder. När sprutan väl är inne så var det ganska lugnt. Fast han var väldigt misstänksam mot moroten som jag bjöd honom på efteråt. :p
 
Sv: Avmaskning

Bimectin bla har äpplesmak, har för mig att det finns någon mer men kommer inte på vilken.

Just denna med äpplesmak är den enda jag får i min kräsna dam, absolut inte instoppat i munnen (den som överhuvudtaget kommer närmre än 1 m från hennes mun med en avmaskningsspruta finns inte), blandar det alltid i maten, enda gången detta inte lyckades var när jag precis som du bara blandade i lite grann av maten blir väl för tydlig smak då. Blandar jag det bara i hela hennes kvällsmat (havre, vetekli, lucernhack) så är det inga problem trots att damen är extremt kräsen.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 240
Senast: Sar
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 188
Senast: Vicks
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp