Avmaskning!

Ava22

Trådstartare
Vilket medel är det jag ska ha om jag avmaskar nu?:confused: Hästarna ska byta hage...:)

Tacksam för snabba svar!!
 
Sv: Avmaskning!

Har du gjort träckprov? Hur många hästar i vilken ålder? Hur avmaskades de förra året? Hur stora hagar?
 
Sv: Avmaskning!

eh, vad menades med inlägget ? Köpte du kollamaskenlådan eller tog du bara nåt medel som apotekspersonalen sa ?? Om det sistnämnda så kanske det inte var så himla smart.
 
Sv: Avmaskning!

Jag vill inte vara snäsig, men hon gör väl som hon vill med sin häst.
Visst, träckprov är väldigt bra att göra och borde vara obligatoriskt, man kan ju t.om komma billigt undan (vilket borde vara lockande) när man slipper köpa avmaskning om hästen inte har mask.

Men så länge det är som det är, så tycker jag att det är frivilligt hur man gör :)
 
Sv: Avmaskning!

ninsan skrev:
jag hann till apoteket, de hjälpte mej där! Tack ändå!

Hoppas de informerade dig om att det medel du använder nu ska du använda resten av säsongen, med rätt intervall. Och vad du gör i höst om du har styngfluga beroende på vilket medel de nu föreslog.
 
Sv: Avmaskning!

Mynta2:Men gosh, varför så jekla aggressiv?

Madick: ägaren till stallet vill att man avmaskar när det byts hage, vilket det ska göras i helgen.
 
Sv: Avmaskning!

Madick skrev:
Har du gjort träckprov? Hur många hästar i vilken ålder? Hur avmaskades de förra året? Hur stora hagar?

Jag hoppas inte ninsan har något emot att jag lånar tråden en stund.

Jag har gjort träckprov. Fått resultat 450 på gamlingen och 250 på 5-åringen. Odling är satt, svar får jag nästa vecka. Jag vet faktiskt inte vad de avmaskades med förra året, men jag kan ev ta reda på det. De går i en hage på drygt 1 ha och kommer att byta till en intilliggande som är ungefär lika stor.

Vilket medel tycker du att jag ska använda? Jag är totalt värdelös på det här med de olika maskarna och alla olika medel:o
 
Sv: Avmaskning!

ninsan skrev:
Madick: ägaren till stallet vill att man avmaskar när det byts hage, vilket det ska göras i helgen.
Men då borde ju stallägaren sagt vilket medel ni ska använda också. Alla hästar avmaskas samtidigt och med samma medel, det är viktigt både för återsmittningens skull och resistensutvecklingen.

Kanske du kan ta på dig att lära dig mer om hästens parasiter, träckprov och behandling och dra ihop alla i stallet så ni kan göra gemensamt nästa år?

Dessutom kan du tipsa att det blir billigare om ni går ihop och får veterinären att skriva ett recept på 10st.
 
Sv: Avmaskning!

Jag har sagt till vilket medel jag använt och han kommer att köpa likadant till sin som går med våra två. Så har dom alltid gjort o det funkat bra=)
 
Sv: Avmaskning!

haha såna här trådar får man tyvärr inga svar på ninsan....
följ magkänslan eller nåt, spelar nog ingen roll om bara du tar träckprov o ingen annan gör de.
smart o byta hage o att alla maskas samtidigt med samma medel.
brukar stå vilka maskar de olika tar, o jag tror det är bra o byta medel ex vartannat år för att maskarna inte ska bli "motståndskraftiga".
 
Sv: Avmaskning!

ninsan skrev:
Jag har sagt till vilket medel jag använt och han kommer att köpa likadant till sin som går med våra två. Så har dom alltid gjort o det funkat bra=)

Visst funkar det bra, men varför inte hjälpa till att minska resistensutvecklingen genom att ta träckprov och bara avmaska vid behov?

Dessutom, 3 hästar blir ju minst 9 sprutor (beroende på medel), billigare om ni går ihop och köper gemensamt på recept.
 
Sv: Avmaskning!

Det finns förmodligen lika många rekomendationer på avmaskning och medel som det finns hästgårdar:angel:
Frågan om just mask och medel är lika gammal som från den tid då man "slutade" använda hästen till jordbruk, skogsarbete och transport...
Mitt tips till Er som inte känner till så mycket om ämnet, är att beställa "SVA´s Hästbok" från Statens Veterinärmedicinska anstalt. Detta är en folder som jag brukar rekommendera när hästägare är lite villrådiga. Här står även information om många andra "åkommor" hos häst.
Lycka till :)
 
Sv: Avmaskning!

Det lustiga är att ju mer påläst man är desto klurigare blir det... Jag har alltid trott att saker man kan är enkelt!:confused: När man sen tror att man har det hela klart för sig så ÄNDRAR de rekommendationerna!:devil:
 
Sv: Avmaskning!

hur går det till att göra träckprov? vad kostar det?
jag är också inhyrd där de andra vill att man kör med avmaskning.
 
Sv: Avmaskning!

lundborg skrev:
hur går det till att göra träckprov? vad kostar det?
jag är också inhyrd där de andra vill att man kör med avmaskning.
Enklast är att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Där finns allt du behöver för att samla in och skicka. ca. 270 kr kostar det, inkl. porto. Svar på 1-2 dar (posta tidigt i veckan!).

Är man flera så lönar det sig att skicka in många på samma följesedel och en faktura. Rabatt från 3 hästar och 10 hästar. Vidilab är det som har denna rabatt, har inte sett det från SVA.

Man tar några färska bollar från hästen, lägger i dubbla påsar, märker provet med t.ex. hästens namn, eller numrera som på följesedel. Skicka in och vänta på svaret.

Sen kan du lägga ut svaret här om du vill så kan du få bra råd om hur du ska gå tillväga.
 
Sv: Avmaskning!

frågan är om de andra vill?? det är tveksamt, men jag ska fråga
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp