Avmaskning!

Sv: Avmaskning!

lundborg skrev:
frågan är om de andra vill?? det är tveksamt, men jag ska fråga

Ekonomiska aspekten brukar vara det som funkar bäst. Upplys om att många hästar idag är avmaskade så väl att de inte längre sprider ägg, och därför inte behöver avmaskas så fota = sparar pengar!
 
Sv: Avmaskning!

fast blir det billigare?
hur ofta skickar ni träckprov?
 
Sv: Avmaskning!

lundborg skrev:
fast blir det billigare?
hur ofta skickar ni träckprov?

Japp, de stall jag hjälpt har fått det MYCKET billigare. Kanske inte första året, men i längden absolut.

En häst behövde avmaskas förra året, av 16. Inte illa pinkat va! Träckprov varje vår, i vissa fall även på hösten i början om hästarna inte avmaskats alls.

Med tanke på att provet kostade 150 kr/häst (över 10 hästar) så sparade vi alltså in provet på första avmaskningen... Sjysstast är ju då att gå ihop till den/de få hästar som behöver avmaskas.
 
Sv: Avmaskning!

då ska jag ta en övertalnings-diskution :idea:
tack för hjälpen :bow:
 
Sv: Avmaskning!

Nä jag avmaskar så sällan det är möjligt pga risken att maskarna skall bli resistenta.
Jag har det senaste åren inte haft något problem med mask, 3 år sedan avmaskade jag.
Varför avmaska när det inte behövs ??
I år har jag ny häst och då avmaskar jag alla för han var inte fri.
Bättre kolla istället för att avmaska !
/Cetzy
 
Sv: Avmaskning!

Kanske kan få lite hjälp av dig? Vi tog träckprov förra året, unghästarna hade "lite" mask, använde då ivermectin enl intervall fram till installning. Tog nu träckprov, bara en (5 år) av dem hade mask (300), de andra hade noll (4 o 14 år). För två år sen tog vi inget prov, utan avmaskade "traditionellt" med ivermectin mellan hagbytena under sommaren. Frågan är nu, ska vi använda ngt annat preparat till den angripna hästen detta år, eller fortsätta med ivermectin?
 
Sv: Avmaskning!

Det är alltid en bra ide att byta preparat efter 2 år. Om hästen har fått ivermektin 2 år i rad är det bäst att byta till ett annat och kör med den i 2 år. Om du väljer Pyrantel (Fyrantel eller Banminth) måste den ges var 4:e vecka tills slutet av september/början av oktober.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp