Avmaskning

N

nalle

Vi har nu 3 unghästar i stallet och 2 äldre. Varför ska man avmaska unghästar en extra gång i februari? Och om unghästen går med äldre måste man väl avmaska även de äldre hästarna eller? Jag kör som vanligt med Ivomec.

Sv: Avmaskning

Hur unga är unghästarna? Föl/åringar avmaskar man mot spolmask nu i februari, äldre hästar har eget skydd mot dessa. Ofta har även yngre hästar ett bra motstånd, men utan träckprov går det ju inte att veta.

Ivomec är nödvändigtvis inte bästa valet om man bara vill komma åt spolmasken. Axilur och Rintal tar spolmasken, men inte så mycket av blodmasken (som man vill låta vara just nu när det är kallt).

En är född -02, en -03 och en -04. Vilket medel ska jag använda?

Jag skulle göra träckprov i första hand. Om det känns helt omöjligt så skulle jag bara avmaska 04an med t.ex Rintal.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 600
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka