Avmaskning??

I

iinaz

Hej!
Ska fara o köpa avmaskning idag. Vilket är bästa att använda den här tiden på året????

//k

Sv: Avmaskning??

Vad har du använt tidigare i sommar?

Varje medel har ett visst intervall som man följer, och har man gett t.ex Ivomec före betessläpp så ger man det var 8:e vecka fram till hösten.

Jag vet ej vad vi använde. Det var kanske ngt som heter equimax?

Ska man då ta samma igen eller brukar man inte avmaska med ngt speciellt på hösten?

//k

Equimax är ett receptbelagt "dundermedel", är du säker på att ni använt det? Det är absolut inte omöjligt att ni använt det naturligtvis, jag bara kollar...

Har ni styngfluga bör ni använda Ivomec på hösten (eller Equimax?), annars är det bara att följa intervallet på det medel ni använt tidigare.

Hoppas jag säger rätt nu, har lagt bort avmaskandet för hösten och koncentrerar mig på foder för egen del...

Alltså jag vet inte, jag har bytt stall nu oxå. Men i det stallet använde vi alla samma medel.
Jag är inte riktigt säker på vad det var.
Ivomec är alltså bra på hösten?

Ivomec är bra på hösten OM ni har styngfluga, annars är det onödigt att byta till Ivomec om ni inte gett det tidigare på året... Finns det ingen i det gamla stallet som du kan ringa och fråga om vilket medel som använts?

Vad har de använt i somras i det nya stallet, då? Du kanske borde rätta in dig i deras avmaskningsrutiner nu istället, om ni ska stå där nu framöver.

jo det är ju sant.
Ska försöka få reda på både det ena o det andra.

En liten fråga bara som nog kommer att idiotförklara mig.. Hur vet man om vi har styngfluga?

Styngflugans ägg sitter som gulvita små klumpar i pälsen, oftast på framdelen/frambenen.
Det kan dock vara så lite att hästen hinner slicka in sig alla ägg innan du upptäcker dem, men går du igenom hästen varje dag på betet bör du upptäcka dem.

I mitt nuvarande stall (har stått där ett år) påstår de dock att styngflugan finns i trakterna, men ingen har sett några ägg... Kanske är det så få flugor att det inte blir några mängder ägg, vi hinner inte se dem?

Mitt råd är att avvakta med avmaskningen och ta ett träckprov istället. Man ska inte avmaska "för säkerhets skull", inte bra för vare sig hästens mage eller ev resistens hos maskarna. Utifrån resultatet på träckprovet kan du avgöra om du ska maska och med vilket medel.

Ja nå ägg har jag då ej sett och han har inte gått på bete i sommar. Vad gör jag då?

Vad jag har hört så kan det vara himla farligt att inte avmaska. Att larverna(eller vad det nu var) tex kan trycka in blindtarmen bakvägen vilket till slut leder till förstoppning..?

Om ni använt Equimax tidigare i år så är det lämpligt att använda Ivomec nu, eller motsvarande, Noromectin el Bimectin är samma fast billigare.
PL

Ok!
Så det kan inte vara farligt på någe sätt om jag avmaskar med Ivomec även om det inte var equimax jag avmaskade med i våras?

//k

Ägg kan du inte se, bara vissa larver...och i bland ser man inte ens dom. Skicka in ett träckprov istället...kanske du inte behöver maska alls...och det är väl bra isåfall ? Farligt och farligt...men om man uttrycker det så här att det skapas resistens pga av att folk inte har koll på när/var/hur dom maskar sina hästar...därför är det viktigt med träckprov.

Har pratat med mitt gamla stall och dom skulle precis avmaska med Ivomec så då är det väl lika bra att at det nu oxå och sedan följa detta stall?

Tack för hjälpen //k

Equimax är inget dundermedel, det är samma som ivomec fast med bandmaskmedel tillsatt. Bandmask finns normalt sett ingen anledning att avmaska mot mer än en gång per år. Att gå från Equimax till Ivomec kan därför inte ses som byte av preparat.
PL

Det har kommit ett billigare preparat med samma innehåll som ivomecen.
De på apoteket sa att det var presis likadant . Fast ett annat märke.
Man kunde köpa 2 st sprutor för nästan samma pris.
Det skulle ta samma som ivomec
jag kommer inte ihåg namnet nu

Ivomec, Bimectin, Eraquell och Noromectin är de som finns i pastaform med ivermektin 18,7 mg/g. Finns några fler namn, men då är det injektion och inte oral pasta. Är någon allvarligare intresserad av olika läkemedel rekommenderar jag FASS.

/Ida

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat