Avmaskning

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag skall avmaska min häst. Jag bara undrar om man kan ge en för hög dos?

Mkt tacksam för svar!

/Niggi

-------------

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Avmaskning

Det beror på vilket medel du använder. Cydectin bör inte överdoseras, kan vara skadligt. Ivomec kan du överdosera ganska mycket innan det kommer upp i skadliga nivåer. Pyranthelpreparat är i princip ofarligt att överdosera (du ger ju tex dubbel dos om du ska komma åt bandmasken).

Försök ändå ta reda på ungefär vad din häst väger, bra att veta i många sammanhang. Det går att mäta hästen och enligt en formel få fram ungefärlig vikt. Det är dock alltid bättre att ge lite för mkt avmaskningsmedel än för lite, då kan maskarna utveckla resistens.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka