Avmaskning

Det medel du tänkt använda hela säsongen. Vilket medel användes förra året?

men det är ju olika medel för olika maskar...
jag har ju glömt vad medlet hette som vi använde förra året vid denna tiden..

Jag brukar använda Banminth vid denna årstiden....

Man ska vara försiktig med att använda samma medel för ofta då hästarna kan bli immuna mot dem...

Jag brukar ta varannan gång Banminth och varannan Ivomec men nu vet jag att det kommit ett nytt medel. Får se om jag brukar det i år. Jag brukar avmaska innan betessläpp och efter.

Jag gör likadant, för det mesta, Banminth och Ivomec varannan gång...

Vad är det för nytt medel som kommit och vilka maskar är det mot??

Du ska köra samma medel i typ 1 eller 2 år innan du byter till något annat. Då ska du typ skifta mellan ivermectinpreparat och pyrantelpreparat. Absolut inte köra varannan gång för det är då man riskerar att maskarna (inte hästarna) blir resistenta!! Under sommaren är det också mycket viktigt att man följer medlets intervaller hela sommaren annars kan det kvitta.

Pyrantelpreparat (ex. banminth): 4 veckor
Ivermectinpreparat (ex. ivomec): 8 veckor
Moxidectinpreparat (ex. cydectin): 12 veckor

Varför bara innan och efter betessläpp?? :confused: Då fyller det ju inte sin funktion... Man måste ju följa varje medels intervaller för att det ska vara effektivt.
Vilket är det nya medlet du tänker på? *nyfiken*

jo givetvis följer jag ju preparatets intervaller men de ligger ju faktiskt ungefär höst/ vår för de flesta sorter.

Vad det nya heter vet jag inte riktigt. Ska kolla apoteket.se för att få veta. Återkommer!

Vadå olika maskar ? Vad menar du ? Har du en vuxen häst som finns knappast ALLA maskar i den...det man främst bekämpar är ju blodmaskarna/styngflugan och när det behövs Bandmasken. Då kan du ju välja vilket medel som helst ur Pyrantel och Ivermectingrupperna. Men håll dig då till detta medel du väljer och byt inte medel var gång du ska maska...fast varför tar du inte träckprov ?

Du menar väl vartannat ÅR ? Att byta medel flera ggr/år bäddar ju för resistens. Menar du Cydestin...att det skulle vara nytt ? Isåfall om du menar det så räknas det som likvärdigt med Ivomec...bara att det håller äggutskiljningen längre...så att tex ha Ivomec ett år och sedan byta till Cydestin är som att använda Ivomec 2 år i rad. Ni måste ju kolla I VILKEN GRUPP de olika medlena tillhör...inte bara stirra er blinda på ett nytt märke. Tex gruppen Ivermectiner: i den gruppen ingår förutom Ivomec även Cydestin, Bimectin och Noromectin....så att byta mellan dessa märken ska man inte göra då det handlar om samma grupp...Till gruppen Pyrantel räknas Pyrantel och Banminth...och det är mellan dessa 2 grupper man skiftar mellan. Sedan vilket märke man väljer är en smak och prisfråga.

Men om jag är inne på ett pyrantelår och får styngflugeägg på min häst så måste jag väl ändå avmaska med ett Ivermectin-preparat på hösten då detta är det enda som tar styngflugelarver?

>Ja, självklart gör man det...men det är ju liksom inte riktigt att byta flera ggr/år :)...en del verkar ju byta massa gånger under sommaren...typ ena gången Banminth för att vid nästa maskning Ivomec och tredje maskningen återigen Banminth...och så hålls det på ibland.

Det "nya" gissar jag att du menar Cydectin eller Equimax. Cydectin tar samma maskar som Ivomec men har 12v tid innan det kommer nya ägg, och Ivomec har 8v. Equimax är "ivomec" och "droncit", alltså som Ivomec med tillägg av ett medel som specifikt tar bandmask. Det medlet använder man om man VET att man har bandmaskproblem, t.ex via träckprov.

Man håller sig till samma medel hela året. Man BEHÖVER inte ta styngflugan varje år, men vill man så tar man då Ivomec eller liknande sista avmaskningen på hösten. Bandmasken kan man ta dubbel dos Banminth första avmaskningen innan betet de år man ändå använder Banminth, om man inte VET att man har bandmask, då är det smartare att ta Droncit som är specifikt mot bandmask och tar mer av den.

När det gäller intervallen man avmaskar med så är det:
Banminth 4 veckor
Ivomec 8 veckor
Cydectin 12 veckor

Jag menar att betessläpp brukar ju ske på t ex våren. Vissa preparat säger att man ska avmaska med t ex 3 mån emellan. Använder jag ett sådant prep. blir det ju avmaskning kanske i slutet av april och sedan i slutet av juni (kanske inte vår men i början av utesäsongen iallafall) :p

Okej, tror att jag förstår. Släpper du hästarna så tidigt på bete så att du behöver avmaska redan i april? Iofs ska min häst inte gå på bete i sommar så jag ska inte avmaska förrän i halva maj ungefär, och fortsätter sedan efter den avmaskningen.

Nu har jag tittat på SLU:s hemsida och där förklarades det hela ganska bra:
citat:
dec-feb: parasiterna har vintervila ! Avmaskning i februari behövs ej annat än till 1-2 åringar mot spolmask om den finns i besättningen

mars-maj: ta träckprover i början av våren eller inför betessläpp, för att få ett facit om hur infekterade hästarna är, och gör resten av planeringen därefter

apr/juni: avmaska några dagar före släpp i ”sommarhage”, alla hästar på samma gång och med samma preparat.

Avmaska sedan var 4:e vecka med pyrantel (Banminth mfl) och var 8:e vecka med ivermectin (Ivomec), annars har medlet inte den effekt som är tänkt (se nedan på punkten Generellt) . Använd samma preparat hela året, annars är det risk att parasiterna blir resistenta mot medlen, ungefär som att bakterier kan bli motståndskraftiga mot antibiotika. Underdosera inte i förhållande till hästens vikt, det ger annars också risk för resistens.

jul/okt:

Beroende på betesareal, smittryck och ev förekomst av unghästar i betesgruppen samt val av preparat kan en avmaskning behövas under sommaren. Vuxna hästar på beten med 1-2 hektar per hästbrukar inte behöva avmaskas på sommaren.
oktVid överflyttning till vinterhagar kan en ny avmaskning vara aktuell för många betessituationer. Jämför med den betes- och avmaskningsstrategi du upprättat för den aktuella betesgruppen. Preparat med effekt mot stygnflugelarver bör användas om man sett de typiska, gula äggen på hästens ben under sommar-höst. Finns det någon annan tid på året som en häst kan behöva avmaskas ?

Om hästen är så kraftigt infekterad av inälvsparasiter att den får symtom så ska den avmaskas (kontakta veterinär).
-----------
läs mer på www.slu.se
:banana:

jo det gör jag för det mesta. Nu i natt får de vara inne eftersom tempen sjönk. Jag brukar ha en ca minsta-temp på 5 grader nattetid (under förutsättning att det inte regnar). Hbl får "natt-täcken" eftersom de gått täckade hela vintern. Dagtid har ingen täcke om det inte regnar det vill säga...

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka