Avmaskning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JohannaAndersson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 944
J

JohannaAndersson

Hej.:laugh:
Vi har en hel del ponnys och några stora hästar. (på gården där jag har min)
Mina frågor är:

1. Alla måste väl avmaskas samtidigt?
2. Hur ofta ska hästen avmaskas och när?
3. Olika på häst, ponny, unghäst och föl?
4. Avmaskningen köper jag utav vetrinär?

Är otroligt tacksam för svar då vi har delade meningar om avmaskning!

/Johanna

Sv: Avmaskning?

Vi gör enskilda träckprov för att se om de behöver avmaskas överhuvudtaget. Avmaskar man i onödan ökar risken att maskarna snart är resistenta mot alla medel som finns på marknaden.

Min har nollat de senaste året men den jag hade innan behövde avmaskas. Då kontaktar man en veterinär som hjälper till med att skriva ut recept på lämpligt medel (jag tror inte att veterinärerna får skriva ut recept utan föregående träckrov, men jag kan minnas fel).

Använd gärna sökfunktionen på hästvårdsforumet, finns en bra tråd om avmaskning där med många kloka svar från madick.

Om jag förståt de rätt ska man avmaska en gång på våren och en gång på hösten?
Om fler så ska man ta prover?

/Johanna

Nej du har förstått fel. Man ska alltid ta prov och endast avmaska de som har större mängder mask. Alla hästar har mask och det är helt natruligt. En viss mängd klarar de utan att få problem. Om man har mycket mask ska man dessutom se över hagsituationen och arbeta förebyggande.
Varje gång man trycker i maskmedel i en häst riskerar man att "skapa" några maskar som är resistenta mot maskmedlet i fråga. I slutändan betyder det att vi inte kommer ha några verksamma maskmedel om några år. Hur lång tid det tar beror helt och hållet på hur mycket vi slabbar med maskmedel nu. Det finns inga nya maskmedel på gång som ligger och väntar när dagens blir overksamma. Idag har vi endast 1 substans som är riktigt säker då det hos den lilla blodmasken utvecklats mer elelr mindre resistens mot de andra 2. En av de andra fungerar på de flesta ställen men man har hittat stammar där resistensen finns.
Angående intervallen man ska maska på beror det på vilken substans som används. Man får helt enkelt läsa på förpackningen.
Rekomenderar att du läser på vad Madick här på Buke skriver om saken. Hon är vår maskguru :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
881
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?