Avmaskning?

HerrKantarell

Trådstartare
Har fått hem två katter, nu ca 4 månader som båda visar tredje blinkhinnan. Enligt vad jag försått kan det tyda på mask? Båda är pigga och friska, inget var eller så ur ögonen.

De är uppfödda på landet (inte av mig) och mest troligt aldrig avmaskade. Efter samtal med veterinär är de avmaskade två gånger med Axilur, men blinkhinnan är fortfarande kvar, tydligt.

Har ni något förslag? Har försökt läsa mig till online om olika medel och funderar på att prova med Drontal? Tips? Kan det vara något annat? Som sagt är de pigga och glada, inte förkylda eller verkar vara infekterade i ögonen på annat sätt.

PS: De var ute som bebisar litegrann vad jag förstått, har inte varit ute hos mig ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmaskning?

När du skriver två gånger med Axilur, menar du då två avmaskningsomgångar, alltså 2 x 3 dagar? Kattungar ska behandlas från ca 3 veckors ålder, därefter var 4:e vecka upp till 3 månaders ålder. Är möjligt att du måste köra en 3-dagars omgång till. Annars kan du ta ett "kolla masken" eller få dem undersökta av veterinär. Ser du några maskar?

Axilur ska ta både spol- och bandmask.

Att katten visar blinkhinnan kan tyda på maskangrepp men även att katten mår lite dåligt av andra anledningar.
 
Sv: Avmaskning?

Ja två omgångar menar jag. De är ju tyvärr inte avmaskade alls innan de kom till mig, därför tänker jag att det kanske är maskangrepp och även med tanke på att mamman är utekatt/bonnkatta..Skrev jag att de är syskon?

Veterinären tyckte inte jag behövde komma om de inte har någon tydlig infektion/försämrat allmäntillstånd. Har inte sett några maskar i bak eller i lådan heller i och för sig.

Kan jag testa något annat än Axilur eller är det hugget som stucket?
 
Sv: Avmaskning?

Jag hade tagit Axilur en tredje gång eftersom det är rekommendationen. Axilur tar bara vuxna maskar så är katterna kraftigt utsatta så utvecklas "omogna" maskar allt eftersom de vuxna försvinner.
Hur länge är det sen den senaste avmaskningen?
Hur länge har de varit hos dig?

Kan vara att de varit lite nedsatta innan de kom till dig och behöver lite tid att komma i ordentlig form.
 

Liknande trådar

Katthälsa I oktober hämtade vi hem en ny katt, en halvårsgammal hankatt. Visade sig att han hade problem med blinkhinnan. Körde en dos maskmedel...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: vinkelina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 624
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp