Avmaskning

giovanna

Trådstartare
Hej! Min häst har för ett tre veckor sedan blivit sparkad och fick ett sår. Såret har gått ihop ganska fint nu men är inte helt läkt (det kommer nog att dröja ett tag, det sitter på en led) I mitt stall avmaskade alla förra helgen men jag har dragit lite på det eftersom jag tänker att det kanske är onödigt att med den påverkan avmaskningen ger på kroppen, när "all kraft" går åt till läkningen. Tänker jag helt fel?:confused:

Sv: Avmaskning

du ska bara avmaska om hästen har mask vilket du gör ett träckprov för att se. Har ni i stallet gjort detta?

Nej men veterinären tyckte ändå att det var ok att göra det eftersom det har varit lite slarvigt gjort innan och skrev ut ändå. Jag skulle ju helst gjort prov men tänker att en sista gång och sen aldrig mer utan prov. Tycker att det är jättebra men flera andra är av en HELT annan åsikt :angel:Men frågan är mer gällande tidpunkten, egentligen är det väl bara så att det ska avmaskas innan betet men de andra har redan gjort det så jag vill nog inte vänta för länge (de släpps på bete 1 juni

Förtydligande, jag tycker att det är bra att ta träckprov och inte avmaska i onödan, inte att veterinärer skriver ut recept utan.

Nej men veterinären tyckte ändå att det var ok att göra det eftersom det har varit lite slarvigt gjort innan och skrev ut ändå. Jag skulle ju helst gjort prov men tänker att en sista gång och sen aldrig mer utan prov. Tycker att det är jättebra men flera andra är av en HELT annan åsikt :angel:Men frågan är mer gällande tidpunkten, egentligen är det väl bara så att det ska avmaskas innan betet men de andra har redan gjort det så jag vill nog inte vänta för länge (de släpps på bete 1 juni
Din häst påverkas inte av att de andra är avmaskade, det kan vara deras hästar som blir smittade av din om han inte avmaskas och bär på mycket smitta. Om de inte ska gå ut på bete förrän 1 juni hinner de ändå plocka på sig smitta om det finns i hagarna... Om jag var du skulle jag göra prov innan avmaskning oavsett vad de andra gjorde.

Jo, fast jag undrade inte om jag skulle avmaska utan om det kunde påverka sårläkningen negativt att spruta in gift (som ju avmaskningsmedel är) i hästen:)

Jo, fast jag undrade inte om jag skulle avmaska utan om det kunde påverka sårläkningen negativt att spruta in gift (som ju avmaskningsmedel är) i hästen:)

Du skriver ju att du tänker avmaska utan prov... det reagerade jag på.

Avmaskningen är inte ett gift för hästen, däremot kan maskarna om de dör i stor mängd, bilda så mycket toxiner att hästen reagerar på det. Men knappast ett sår.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 696
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka