Avmaskning vid lösdrift

Status
Stängd för vidare inlägg.

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Fick en fundering i går..........

Har en häst som har stått hos mig några månader men som sen under Oktober till 1 April gått på lösdrift med andra hästar (både unghästar o äldre hästar) det har varit olika hästar som kommit o gått på lösdriften hela tiden.

Nu kom hästen hem till mig igen 1 April o kom nu då att tänka på parasiter.

Hur "smittar" den hästen? Har gått där under vintern o det är väl så att maskarna vilar då?

Hästen går själv nu men när den kom så gick den med andra hästar (som varit nollade på träckprov i massa år) i 2 dagar sen har den gått själv sen dess, har hästen hunnit att smitta dom andre maskfriahästarna på dom 2 dagarna?

Vad tror ni? smittar hästen ner hagen den går i nu?

Råd ang avmaskning?

Tacksam för hjälp!:bow:

Sv: Avmaskning vid lösdrift

Hur den smittar går inte att säga bara med basering av det du berättat, det är helt individuellt. Ta ett träckprov så vet du!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare