Avmaskning...Sto m föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ticki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 396
T

ticki

Shit, pomfrites!! Fölis blir 6 dagar gammalt imorgon (måndag 26/6) å jag har helt glömt bort att avmaska stoet, som man bör efter fölning!:confused: Är det för sent att göra det nu? Stoet avmaskades med Cydektin (stavning?) för ungefär 1 månad sen. Om jag ska/kan avmaska nu vilket prep. bör jag ta? tacksam för svar!!

Sv: Avmaskning...Sto m föl?

har för mig att det finns tidigare trådar ang detta ämne, prova att söka. ;) Lycka till!

NEEEEEJ!

Cydectin har ett intervall på 12 veckor, så du ska inte avmaska förrän om ca 8 veckor alltså. Fölet däremot behöver avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder, t.ex. med Rintal eller Axilur. Banminth eller Fyrantel går också bra (och då kommer man åt ev. blodmask vid 16 veckor), men det finns stammar av spolmask som är resistent mot ivermectin, så det undviker jag till föl.

Jag avmaskade mitt sto med Ivomec vid fölning, fölet tänkte jag avmaska med Banminth vid vecka 8 och 16. Sto med föl som mina går med ska avmaskas med Banminth (fölet) och Cydectin tror jag det var på stoet. Jag hade tänkt ha Ivomec på mitt sto i sommar men då blir det ju så många olika medel som används! Ska jag byta till Banminth på henne? eller ev. Cydectin? :confused:

Behöver ni ta till så mycket avmaskningsmedel på stona? Har ni gjort träckprov?

Nej, jag har inte tagit träckprov i år... Tänkte så att hon ändå skulle få Ivomec då fölet föddes, och att jag kunde ha fortsatt med det i sommar.

Tipsa dina hagkompisar om att använda Axilur eller Rintal istället, eftersom det är spolmasken man vill komma åt på fölen, så slipper ni ha så många olika medel som kommer ut i markerna.

Hon har redan avmaskat, det fölet är några veckor äldre än mitt. Ska jag ta Axilur eller Rintal till mitt föl i allafall? Och hur gör jag med stoet?

Jösses, varför inte komma överens om sånt här INNAN hästarna släpps ihop.

Ja, till mitt föl skulle jag ta Axilur/Rintal (ta gärna rejält dos), men faktiskt väntat tills intervallet gått ut för stoet och ta prov om du verkligen behöver avmaska alls.

Jo, jag har precis flyttat mina hästar till ett nytt stall! Jag hade redan avmaskat mitt sto med Ivomec, innom 24 h efter fölningen mot fölmask... Jag hade tänkt avmaska stoet med Ivomec i sommar (och strunta i träckprov) och fölet med Axilur eller Rintal. Vi pratade om det innan jag flyttade dit så jag trode det skulle lösa sig bra. Nu har hon avmaskat sitt föl med Banminth, undrar om jag ska byta till hennes medel eller om jag ska hålla mig till min plan... :crazy:

avmaskning vid fölning, dagar innan eller på dagen?

Va? Ska man avmaska stoet under dräktigheten? När EXAKT ska man avmaska sto + föl och med vad?

avmaskning vid fölning, dagar innan eller på dagen?
Många uppfödare avmaskar med ivermectinpreparat i samband med fölningen, så snart som möjligt efter att fölet kommit ut.
Man gör det för att komma åt fölmasken - huruvisa det behövs eller inte tvistar de lärde om.
Va? Ska man avmaska stoet under dräktigheten? När EXAKT ska man avmaska sto + föl och med vad?
Det dräktiga stoet ska avmaskas likadant som om hon inte vore dräktig. Dvs ta ett träckprov och låt svaret på DET avgöra ifall det behövs. Detsamma gäller efter fölningen.

En fråga då...

Man ska avmaska mot fölmask efter fölning, hur ska man hinna med med träkprov då? Lr fatta jag dej fel nu Ameo. Isåfall ber jag om ursäkt!

Jag har iag tänkt ta träckprov i vår (mars/april) lr är det för tidigt? Behöver hon maskas av så gör jag det annars inte. Sen är hon beräknad 22 Juni, när hon fött, ska jag ta träckprov då igen och avmaska efter det lr ska jag avmaska henne iaaf? :S

Fölmasken ser man inte på träckprov, så vitt jag förstått. Och de lärde tvistar också om ifall den avmaskningen verkligen behövs...

Man ska avmaska mot fölmask efter fölning, hur ska man hinna med med träkprov då? Lr fatta jag dej fel nu Ameo. Isåfall ber jag om ursäkt!
Fölmasken ser du inte på träckprovet iaf på stoet. Den ligger vilande i juvret och vaknar till vid förlossningen, fölet dricker mjölken och får i sig masken.

Jag har iag tänkt ta träckprov i vår (mars/april) lr är det för tidigt? Behöver hon maskas av så gör jag det annars inte. Sen är hon beräknad 22 Juni, när hon fött, ska jag ta träckprov då igen och avmaska efter det lr ska jag avmaska henne iaaf? :S

Mars-april låter alldeles utmärkt bara våren kommit igång några veckor innan. Om hon nollar skulle jag inte avmaska vid fölningen, fölmasken är mkt ovanlig numera.

Okey men då kör jag träckprov då vid mars-april någon gång, bor i Örebro och våren brukar vakna till ganska tidigt här :p

Men en sak, vilket medel ska jag använda OM hon skulle behöva avmaskas?
Och, skulle hon behöva avmaskas ska jag avmaska mot fölmask efter fölning då men annars inte? :p

Okey men då kör jag träckprov då vid mars-april någon gång, bor i Örebro och våren brukar vakna till ganska tidigt här :p

Men en sak, vilket medel ska jag använda OM hon skulle behöva avmaskas?
Och, skulle hon behöva avmaskas ska jag avmaska mot fölmask efter fölning då men annars inte? :p

Ja precis, om du måste avmaska på våren skulle jag ta en sväng till vid fölning. Räkna med första avmaskning då ca 8v före beräknad fölning så hamnar du lagom. Ett ivermektinmedel för att komma åt ev. fölmask.

Ok, ja min tös är berääknad den 22 Juni så då kan jag ju fixa träckprov 9veckor innan och sedan avmaska OM det behövs satt säga.

Det tog nästan en vecka för mej innan jag fick mitt träckprovssvar i våras.

Liknande trådar

Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 511
Senast: prallan
·
S
Avel När bör man senast flytta stoet till boxen hon skall föla i? På gården där mitt dräktiga sto står finns två stall. I det stall hon...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: simson
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 088
Senast: QuickStar
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18