Avmaskning på vinter?

M

minnisjasmin

Nu är det så att jag hört av en jag känner att det är onödigt att avmaska på vintern för maskarna går i ide så avmaskningen har ingen effekt på maskarna. Stämmer det?

Sv: Avmaskning på vinter?

En del sorter av lilla blodmasken går i dvala OM vädret är för kallt eller varmt och torrt för att det ska vara nån mening för maskarna att föröka sig då. Den här vintern är det större risk för hög smitta i vinterhagarna. Ta gärna ett träckprov nu så vet du hur det står till med dina hästar.

Sv: Avmaskning på vinter?

Jag tycker det är onödigt att avmaska om man inte är 100 % säker på att hästen har mask.

Våra hästar har inte mask, de har varit helt rena de senaste tre åren, vi avmaskar inte alls.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka