Avmaskning.. När? Vilket medel?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Min häst har börjat falla ur såhär på vårkanten, och det slog mig att hon kanske hade mask. Men vilken mask är det dom brukar få? Och vilket avmaskningsmedel ska man satsa på? (Vet att man bör variera varje/varannat år)
Hur många här gör en "kolla-masken" innan avmaskning?

Tacksam för svar.

MVH jossan

Sv: Avmaskning.. När? Vilket medel?

Finns en nålad tråd längst upp här i forumet :)

Gjorde själv "kolla masken" på min häst för hon var tunn, visade sig då ha jätte mkt mask :crazy: och då var hon ändå avmaskad innan vi köpte henne i november, men de förra ägarna hade bara avmaskat henne, så nog har det betydelse vilket medel man använder...

MAn ska absolut ta träckprov innan ev avmaskning. Vi gör det varje vår sen flera år tillbaka. Alla i vårt stall måste kolla sina hästar. De ska ju gå tillsammans med andra.

Okejokej. :) Ja ska se till att ordna ett prov, hoppas att alla går med på det..

Ca-pris om man skickar in alla samtidigt? (ca 4st)

Tyvärr tror jag inte att man får ngn rabatt när man skickar in gruppprov längre. Så var det förr men numera tror jag att priset är detsamma. Ca 200kr/häst tror jag det kostar. Ungefär detsamma som man får betala för avmaskningsmedel/häst.

Oftast behöver man inte avmaska hästen varje år. Hos oss behöver vi ofta avmaska en gång varannat till varttredje år bara. Träckprov tar man 1 gång/år. Så det blir billigare i längden att ta träckprov, och så är det såklart bättre för betena och hästarna.

KollaMasken har precis kommit ut med en "5 låda", alltså en låda för 5 hästars prover som sänker priset per styck rejält. Det är ju en bra nyhet för de som har flera hästar.

Kostar 1220:- i webshoppen på kollamasken sidan. 1låda kostar 294:- både i shoppen och på apoteket.

Tycker du ska göra "Kolla masken"! Då får du reda på vilken mask det är och hur mycket. Då kan du ringa din veterinär och få ett medel som passar just för den sortens mask!

KollaMasken har precis kommit ut med en "5 låda", alltså en låda för 5 hästars prover som sänker priset per styck rejält. Det är ju en bra nyhet för de som har flera hästar.

Vad bra! Det visste jag inte! Kan man köpa på Apoteket eller vart?!

Jag gör träckprov varje år, avmaskar aldrig utan. Senaste åren har jag knappt behövt avmaska alls, trots unghäst. Sparat många kronor. Men visst sved det i plånboken i början när man först gjorde träckprov, och sen fick avmaska med dyrt avmaskningsmedel. Men i slutändan så lönar det ju sig att avmaska riktat, och jag har sparat in tusenlappar mot att slentrianavmaska på intervall.

Så svar på frågan hur många som gör träckprov innan avmaskning - så jag gör det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka