Avmaskning mot blodmask

roadkilled

Trådstartare
Fick svar idag från Vid*lab. Resultatet visade 250 EPG från Stora och/eller lilla blodmasken... Vilket avmaskningspreparat kan användas?

Sv: Avmaskning mot blodmask

Pyrantel (Banminth, Fyrantel) tar vuxna äggläggande maskar. Om det inte fryser på rejält så finns det lika mycket ägg igen om 4v.

Ivermectin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell) tar vuxna äggläggande och ett stadie till. 8v tills det är ägg som kommer ut igen.

Moxidectin (Cydectin) tar vuxna och ett stadie till samt en del inkapslade larver. 12v tills det kommer ut ägg igen.

250 EPG är inte särskillt mycket. Var det bara en häst som testades? Hur ser hagsituationen ut, antal hästar på hur mycket mark? Möjlighet att mocka hagen? Tidigare träckprov tagna?

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Är det oki att göra träckprov redan nu även om man inte har tänkt avmaska från innan betet i maj? Eller är det helt meningslöst?

Hästen i fråga är dräktig och jag vil inte riskera att maskarna förökar sig så att det skadar fölet. Den andra hästen är testad ja. 2 hästar på 1 ha öppet fält med skogsdunge. Denna häst har jag ej haft så länge så det här är första träckprovet som jag tar på henne.
Hon har även inte vart så pigg den senaste tiden så jag vet inte om det är maskarna som påverkar henne:confused: Hon har ej feber dock...

jag hade under 200 på mina båda,på blodmask,stora tror jag det var.
2 hästar på 2 ha ,hingstar,skiter i högar.

på noromectin sade de att det är superviktigt att jag mockar undre juni och juli så noga jag kan i gräset då det tydligen är då...ja vad de sm liven nu gjorde...

vad säger du om det?

skall jag avmaska även nu på vintern?

det är ju varmt så de lär väl inte dö direkt.

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Är det oki att göra träckprov redan nu även om man inte har tänkt avmaska från innan betet i maj? Eller är det helt meningslöst?

Gör ett prov nu du, men provet kan ju säga att du behöver avmaska, då väntar du väl inte? Provet visar ju vad hästen har för äggläggande (vuxna) maskar NU, inte vad den kommer ha i maj.

Hästen i fråga är dräktig och jag vil inte riskera att maskarna förökar sig så att det skadar fölet. Den andra hästen är testad ja. 2 hästar på 1 ha öppet fält med skogsdunge. Denna häst har jag ej haft så länge så det här är första träckprovet som jag tar på henne.
Hon har även inte vart så pigg den senaste tiden så jag vet inte om det är maskarna som påverkar henne:confused: Hon har ej feber dock...

Det är inte alls särskillt högt EPG, så det borde inte påverka henne. Maskarna kan inte skada fölet när det ligger i magen, men det är ju bra att hålla markerna så rena som möjligt, om de nu går i samma hagar som fölet kommer gå i.

jag hade under 200 på mina båda,på blodmask,stora tror jag det var.
2 hästar på 2 ha ,hingstar,skiter i högar.

på noromectin sade de att det är superviktigt att jag mockar undre juni och juli så noga jag kan i gräset då det tydligen är då...ja vad de sm liven nu gjorde...

vad säger du om det?

skall jag avmaska även nu på vintern?

det är ju varmt så de lär väl inte dö direkt.
Stora blodmasken hoppas jag verkligen att det inte var. Den är rätt ovanlig och mycket farligare än lilla. Sattes odling? Annars vet man inte om det är bara lilla eller både lilla och stora.

I början av sommaren är smittrycket som högst, med fuktigt tjockt gräs där larverna kan leva länge och hästarna tuggar i sig dem. Senare på sommaren är trycket lägre när det blir varmare och torrare. Men du har väl hingstar? De brukar skita på samma ställen och äter de inte nära sina högar så klarar de sig rätt bra från ny smitta. KAN du mocka är det ju suveränt.

Gränsen för när man bör avmaska ligger runt 200, beroende på hur hagsituationen ser ut. Om du tänker dig att varje bajshög väger 1 kg (vilket är väldigt lågt räknat) och hästen bajsar 5 högar om dan i sin hage, så blir det idag alltså en miljon ägg ut i hagen varje dag. Mockar du då så blir det ju lika många mindre i hagen!

Har dina hästar positivt på träckprov går det bra att avmaska trots att det ska föreställa vinter. Det är kylan som gör att maskarna går i dvala, inte årstiden i sig.

Gör ett prov nu du, men provet kan ju säga att du behöver avmaska, då väntar du väl inte? Provet visar ju vad hästen har för äggläggande (vuxna) maskar NU, inte vad den kommer ha i maj.

Om provet säger att jag behöver maska så bör jag ju maska. Men då känns det väldigt onödigt eftersom jag ska maska innan betet sen igen endå? Bättre att vänta och köra på som jag brukar då.

Jag är väldigt fundersam på hur det kommer se ut denna gången då han har haft väldigt mycket utav lilla blodmasken dom två senaste åren nämligen. Är lite orolig över att det inte har blivit mindre :crazy:

Fast för att få mindre mask gäller det ju att sköta om sina hagar med...inte bara ta träckprov och sedan maska..Släpps hästarna tillbaka i en smittad miljö, ja givet blir dom återsmittade igen och igen och igen...

Hur ser dina hagrutiner ut, sommarhagar samt vinterhagar ?

Givetvis. Men jag trodde inte jag behövde redogöra än en gång ;). Det har varit uppe så mång avmaskningstrådar så....

Men vi mockar ut hagarna och sköter dom så gott vi kan. Det är väldigt högt tryck på dom nämligen då det inte är så stora hagar.

Nu står vi installade så vi har inte iheller så mycket att välja på.

Jag har en unghäst och han har ju varit iväg på två olika beten dom två senaste åren och då har han varit borta tre månader under sommaren varje gång. Resten utav året går han hemma.

Han har gått med samma häst hela tiden hemma.

vi har som princip att även om de är lösdriftshästar så-skall-det mockas varje dag helst,båd ei hagen och uteboxen.

det var nog den lilla masken då,de tog odling.

de äter öht inte vid ratorna alls,och de växlar dessutom hage självmant.

enda kruxet är väl attt jag inte förstår varför de inte kan göra en elrullstol stark nog att ta en skopa;)

vi lägger högarna på lager o tar till trädgården,rensar ut helt o hållet med skopa varje vår.

men jag skall noga inpränta i assistenterna att här skall det mockas i vår minsann!

Om provet säger att jag behöver maska så bör jag ju maska. Men då känns det väldigt onödigt eftersom jag ska maska innan betet sen igen endå? Bättre att vänta och köra på som jag brukar då.

Jag är väldigt fundersam på hur det kommer se ut denna gången då han har haft väldigt mycket utav lilla blodmasken dom två senaste åren nämligen. Är lite orolig över att det inte har blivit mindre :crazy:

Jag förstår inte riktigt din inställning. Du vet att hästen har haft mycket, varför då envisas med att du ska avmaska bara innan betet? Avmaskar du IDAG med t.ex. ivermectin så har du runt 10 mars lika mycket ägg som du har idag. Det är ju för att få bort smittan du avmaskar, bryt smittcirkeln.

Fast för att få mindre mask gäller det ju att sköta om sina hagar med...inte bara ta träckprov och sedan maska..Släpps hästarna tillbaka i en smittad miljö, ja givet blir dom återsmittade igen och igen och igen...

Hur ser dina hagrutiner ut, sommarhagar samt vinterhagar ?

Men avmaskningen är ju till för att bryta smittcirkeln. Avmaskar man med medlets intervall (förutsatt då att det finns smitta att tala om) så kommer det inte ut mer smitta i hagen. Även om hästen tuggar i sig smitta så minskar den hela tiden eftersom ingen ny smitta kommer ut i hagen. Bryt cirkeln genom att avmaska så inga nya ägg kommer ut på marken, till slut är ju hagen ren och hästarna behöver inte avmaskas.

Jag förstår inte riktigt din inställning. Du vet att hästen har haft mycket, varför då envisas med att du ska avmaska bara innan betet? Avmaskar du IDAG med t.ex. ivermectin så har du runt 10 mars lika mycket ägg som du har idag. Det är ju för att få bort smittan du avmaskar, bryt smittcirkeln.

Men sen när avmaskar man i januari? Det är inget fel på min inställning, det är nog kunskapen som är problemet och att man inte riktigt har lärt sig vad som är rätt och fel. Överallt där man läser finns det ju en massa olika information angående avmaskningar.

Jag trodde man gör träckprov på våren och ser vad hästen har och avmaskar med det medel som då anses vara lämpligt utav vad hästen visat på träckprovet?

Då har jag fått hel fel för mig då isåfall om man ska avmaska redan så här tidigt på året?

Nej då, du har inte fel för dig. Men den här vintern är inte normal precis... det är KYLAN som gör att man inte avmaskar på vintern normalt. Nu finns det mycket smitta, och visar provet att du har ägg så behöver du ju avmaska trots att det är januari.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025