roadkilled
Trådstartare
Fick svar idag från Vid*lab. Resultatet visade 250 EPG från Stora och/eller lilla blodmasken... Vilket avmaskningspreparat kan användas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lånar tråden lite, hoppas det är ok.
Är det oki att göra träckprov redan nu även om man inte har tänkt avmaska från innan betet i maj? Eller är det helt meningslöst?
Hästen i fråga är dräktig och jag vil inte riskera att maskarna förökar sig så att det skadar fölet. Den andra hästen är testad ja. 2 hästar på 1 ha öppet fält med skogsdunge. Denna häst har jag ej haft så länge så det här är första träckprovet som jag tar på henne.
Hon har även inte vart så pigg den senaste tiden så jag vet inte om det är maskarna som påverkar henne Hon har ej feber dock...
Stora blodmasken hoppas jag verkligen att det inte var. Den är rätt ovanlig och mycket farligare än lilla. Sattes odling? Annars vet man inte om det är bara lilla eller både lilla och stora.jag hade under 200 på mina båda,på blodmask,stora tror jag det var.
2 hästar på 2 ha ,hingstar,skiter i högar.
på noromectin sade de att det är superviktigt att jag mockar undre juni och juli så noga jag kan i gräset då det tydligen är då...ja vad de sm liven nu gjorde...
vad säger du om det?
skall jag avmaska även nu på vintern?
det är ju varmt så de lär väl inte dö direkt.
Gör ett prov nu du, men provet kan ju säga att du behöver avmaska, då väntar du väl inte? Provet visar ju vad hästen har för äggläggande (vuxna) maskar NU, inte vad den kommer ha i maj.
Om provet säger att jag behöver maska så bör jag ju maska. Men då känns det väldigt onödigt eftersom jag ska maska innan betet sen igen endå? Bättre att vänta och köra på som jag brukar då.
Jag är väldigt fundersam på hur det kommer se ut denna gången då han har haft väldigt mycket utav lilla blodmasken dom två senaste åren nämligen. Är lite orolig över att det inte har blivit mindre
Fast för att få mindre mask gäller det ju att sköta om sina hagar med...inte bara ta träckprov och sedan maska..Släpps hästarna tillbaka i en smittad miljö, ja givet blir dom återsmittade igen och igen och igen...
Hur ser dina hagrutiner ut, sommarhagar samt vinterhagar ?
Jag förstår inte riktigt din inställning. Du vet att hästen har haft mycket, varför då envisas med att du ska avmaska bara innan betet? Avmaskar du IDAG med t.ex. ivermectin så har du runt 10 mars lika mycket ägg som du har idag. Det är ju för att få bort smittan du avmaskar, bryt smittcirkeln.