Avmaskning mitt i sommaren

Sv: Avmaskning mitt i sommaren

Tragiskt men vanligt - ta prov innan du avmaskar! Traäckprov för vlodmask, blodprov för bandmask. Det finns inga nya medel på gång från läkemedlessidan (inget företag har något nytt på gång) så det är OTROLIGT VIKTIGT att man KOLLAR maskbördan INNAN avmaskningen.

Ja, jag håller helt med dig egentligen! Var kanske lite för generaliserande. Ett träckprov är så klart det mest ultimata.

Men tyvärr verkar det vara som så ute i stallen (har varit så i alla stall jag haft mina hästar i) att man inte tar några träckprov och man får "order" av stallägaren "att nu ska vi avmaska!" Och så avmaskar alla samtidigt och med samma medel och ingen har egentligen någon aning om ifall det verkligen behövs och mot vilka maskar.

Ägarna till Ts hyr-häst verkar ju vara av samma "typ" eftersom de redan i förväg bestämt när hästen ska avmaskas.

Vad betyder homogen btw?? Mvh[/QUOTE]

Homogen (från grekiskan) enhetlig, alltigenom lika, likformig. Motsatsen är heterogen. Mjölk som man köper i affären är homogeniserad, det vill säga fettet i den är finfördelat så blandningen blir mera homogen.

Det var det jag tänkte, men hur länge ska jag vänta med att ta ett träckprov då? Tack för svar.

Det kan ju vara bra att veta vad du har att fajtas mot, så om du istf. avmaskar om 8v, skickar in ett prov först så får du en bättre bild. Se till att det verkligen gått lite mer än 8v innan du tar provet bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 010
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 496
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka