Z
Zebung
Sv: Avmaskning mitt i sommaren
Tragiskt men vanligt - ta prov innan du avmaskar! Traäckprov för vlodmask, blodprov för bandmask. Det finns inga nya medel på gång från läkemedlessidan (inget företag har något nytt på gång) så det är OTROLIGT VIKTIGT att man KOLLAR maskbördan INNAN avmaskningen.
Tragiskt men vanligt - ta prov innan du avmaskar! Traäckprov för vlodmask, blodprov för bandmask. Det finns inga nya medel på gång från läkemedlessidan (inget företag har något nytt på gång) så det är OTROLIGT VIKTIGT att man KOLLAR maskbördan INNAN avmaskningen.
Ja, jag håller helt med dig egentligen! Var kanske lite för generaliserande. Ett träckprov är så klart det mest ultimata.
Men tyvärr verkar det vara som så ute i stallen (har varit så i alla stall jag haft mina hästar i) att man inte tar några träckprov och man får "order" av stallägaren "att nu ska vi avmaska!" Och så avmaskar alla samtidigt och med samma medel och ingen har egentligen någon aning om ifall det verkligen behövs och mot vilka maskar.
Ägarna till Ts hyr-häst verkar ju vara av samma "typ" eftersom de redan i förväg bestämt när hästen ska avmaskas.