Avmaskning katt.

B

bussig

Jag avmaskade min utekatt i augusti i år senast med axilur. Nu upptäckte jag idag att han hade mask igen.(bandmask) Är det vanligt att dom får mer mask nu på hösten (mösstider) eller är det så att axilur inte är så effektivt. Hur avmaskar ni era katter och hur ofta.

Sv: Avmaskning katt.

Jag reagerade åxå igår eftersom min katt fått mask IGEN!! Det var bara typ nåån månad sen som jag avmaskade henne!! Men ofs så går hon ute o käkar råttor o möss o annat konstigt.... :eek: Men nu fick jag höra senast idag att eftersom katten hade mask så måste jag även behandla hunden... Stämmer det? Nån som vet??

bussig skrev:
Jag avmaskade min utekatt i augusti i år senast med axilur. Nu upptäckte jag idag att han hade mask igen.(bandmask) Är det vanligt att dom får mer mask nu på hösten (mösstider) eller är det så att axilur inte är så effektivt. Hur avmaskar ni era katter och hur ofta.

Har också en katt som går ute på dagarna och tar en och annan mus. Avmaskar så snart jag ser att hon har mask. Använder Droncit för det är ju bandbask dom får av mössen.

Utekatter kan man få avmaska var tredje månad om de äter råttor och möss. Du behöver INTE avmaska hunden för att katten har mask. Maskarna är artspecifika och går bara på sin art.

När jag avmaskar mina katter, så avmaskar jag igen efter ca 3 veckor, för att vid det tillfället ta död på de ägg, som fanns vid första avmaskningstillfället och som på de tre veckorna mellan avmaskningarna hunnit utvecklats till maskar.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 092
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈