avmaskning i tropikvinter ???

Luff

Trådstartare
Avmaskning ????
Nu när vintern inte är någon vinter utan gräset fortfarande växer, hur vet masken att det är vintervila - vid vilken temperatur anses maskar icke vara spridningspigga?
Jag har mina hästar i beteshagarna mer eller mindre året runt och börjar snegla på avmaskningssprutan nu när det är sånt här klimat.
Vad tror ni kunniga ?

Sv: avmaskning i tropikvinter ???

Vänta tills våren...varför krångla till det bara för vädret gör det ? ;-)..dessutom borde du snegla mer på träckprov än maskmedel....ett tips bara, försök separera sommar och vinterhagarna från varandra om du har möjlighet.

Det var mest en fundering på maskars livscykel - jag maskar inte gärna mer än nödvändigt men fick för mig att i länder med varmare klimat kan man knappast ha samma avmaskningsystem som vi i kallare delar och undrade därför var gränsen går.....

Angående hagarna så är det en annan historia som mer hör hemma på hästhantering

Nu är det nog inga maskar i dvala, det är alldeles för varmt. Extra koll på hagarna och ett extra träckprov kanske?

En tanke bara ang varmare länder, jag tror nog inte att de behöver avmaska alls så ofta som vi... värme o torka är ju det bästa sättet att ta död på maskarna :angel:

TORKA ja. Torka och kyla är vad som får maskarna att gå i dvala (inte död på). Torka är super för att få bort ägg i träcken redan på marken. Med varmare länder så menar nog "de flesta" här inte ökenländer, utan bara söderut, t.ex Holland, Österrike osv.

Vad är det man ska avmaska med för preparat nu ?? (det kanske man får reda på om man tar träckprov) :confused: :o :D

Precis, det beror på vad träckprovet säger.

Jag har också en avmaskningstråd nu, men ingen vill svara, så jag hoppar in här om det går bra, men ett citat ur min julklapp "Håll hästen frisk" utgåva nr 7 från 2004 (en något nyare än min förra från typ 1984...), och där står på sidan 98 om diagnos av parasitförekomst:" Negativa prov bör betraktas med en viss försiktighet då svaret endast anger, att i den lilla mängd träck som undersökts inga ägg påvisats. I nästa träckboll kan finnas ett stort antal ägg. En spolmaskhona kan avge 200 000 ägg om dagen. Påpekas bör att påvisande av stygnflugans ägg (Gasterophilus) inte kan ske genom träckundersökning, då dess ägg deponeras på hästens hud. Även bandmask- och lungmaskägg är svåra att påvisa med denna metod".

Vad säger ni om detta, ni som kan mer än jag? Jag hade tänkt ta ett träckprov, men nu blev jag väldigt tveksam till vinsten av detta.

Å andra sidan, det är väldigt lätt att mocka hagarna när det är så varmt ... ;)

Har hittills inte avmaskat och tänker ha is i magen ett tag till. Sen börjar vi med träckprov. Lotus, jag har hittills gjort två sånna och fått 0 EPG på båda. Visst finns risken att det inte var representativt, men ju fler man gör desto mera borde chansen öka för att man får nån form av koll?!

Om hästen har så lite som 50 EPG betyder det att det är 50g ägg PER GRAM träck. Inser du då hur många ägg det blir i en hel bajshög och hur liten chansen/risken är att en bajsboll skulle vara helt utan ägg.

Bandmasken hittar man 25-40% av där hästen har bandmask.

Mocka 4 ha hagar, hehehehehe, nä det gör jag nog inte.

Nu fick jag dock det svar jag ville ha - masken går alltså inte nämnvärt i vila sådana här vintrar.
Tackar för det svaret.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka