0 kan betyda att det inte finns en endaste mask som lägger ägg, men det kan också vara så att det finns enstaka maskar som lägger ytterst få ägg, på kollamasken är lägsta detektionsgräns 30 ägg per gram träck. Skulle det vara 1-29 ägg kan man alltså få 0 i grundprovet men i en odling används många många gånger mer och minsta ätt kläcks till larv och hittas. Ofta är det också bara enstaka larver i hela odlingen så i princip en vuxen stor blodmask.
Tidigare gjordes inte odling vid 0 förrutom i grupp via kollabetet så vi vet inte hur vanligt det är. Just nu famlar alla i blindo då vi inte vet mekanismen bakom den sparsamma smittan. Extraprovet du fick göra är en början på en studie men frågeställningen är inte klar än.
Det vi VET är att hästar i Sverige idag inte har några problem med stor blodmask. Även om det är förekomst är det så ytterst liten mängd att det varken påverkar hästen eller ger någon betydande smitta ut (observera att undantag förekommer, alltså gårdar där det finns mycket stor blodmask). Slaktstudier på 90-talet och 20 år senare visar stor skillnad på skador i krösroten (där stora blodmasken har en del av sin utveckling). På 90-talet var det stora skador, ärrbildningar och proppar på många hästar. Inte en enda hade minsta skada på den studie som gjordes härom året.
Då förstår jag hur det ligger till. Det som förvirrade mig var att kollamasken visade noll men att det ändå fanns mask vid odlingen. Men då fortsätter jag att ta träckprov och odlar även vid 0 fortsättningsvis också?