Avmaskning/BasiBlock Super

M

Madeleine Nilsson

Har återigen lite frågor om avmaskning.

Tydligen behöver man inte avmaska hästen om man ger den fri tillgång till BasiBlock Super. Stämmer detta?

Om man nu utgår från att det gör det, vad är då bäst:
1. Att använda enbart BasiBlock och inte avmaska alls...
2. ...eller att inte göra det och avmaska som vanligt (2 ggr/år), alternativt ta träckprov, för att se om det verkligen behövs?

Alternativ 2 är ju mycket billigare, men är det bättre?

Sv: Avmaskning/BasiBlock Super

:smirk: Det här kan bli rolig tråd :devil: .
Eftersom Basiblock super är så pass nytt i sverige så tror jag inte någon provat den så pass länge att de har någon som helst erfarenhet ang just avmaskning.
Jag använder BasiBlockSuper och innan jag ev avmaskar nästa gång kommer jag ta träckprov för att därefter bestämma mig om BBS fungerar eller inte.

Sedan kan jag tänka mig att det finns hundra miljoner orsaker till att det INTE skulle fungera. Hur pass maskfri är hästen från det att man började med BBS. Hur många hästar finns i hagen och hur stor är hagen. Hur pass parasit fritt var hagen innan man släppte hästarna i den?

Träckprov absolut! Inte sjutton skulle jag chansa på att varken avmaska eller ta träckprov.

Nä, jag tycker också så. Ville bara höra efter vad andra tycker då jag bara har hört en version.
Problemet är att jag står i inackorderingsstall och just nu måste BasiBlock-hinkarna stå i hagen (ej tillgång till så många boxar just nu). Alltså blir jag tvungen att betala för dem tills vidare. Sade ja från början då jag inte visste hur mycket det kostade. Så smart verkligen!
Men när det blir aktuellt nästa gång ska jag ta träckprov och är det maskar i då, så måste jag försöka prata med stallägaren.
Det är ju så mycket enklare, billigare och säkrare att ta träckprov/avmaska 2 gånger om året än att köpa in vansinnigt dyra hinkar flera ggr/år. Blir massor av pengar ju och sen ska man gå och oroa sig för att det inte funkar osv.
Tack för att ni svarade!

Grattis, då kan det kosta dig en bra slant beroende på hur många hästar som äter av den. Det finns exempel på där en häst ätit en hink på 5-7 dagar. :eek:

Ja, och jag är ju inte ens säker på hur mycket hon får i sig!

Men snälla..använd sunt förnuft samt ta reda på fakta...Bästa sättet är ju att ta kontakt med de som forskar...

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar