Avmaskning av katt - ert bästa tips

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 7 778
A

ang

Ja, alltså hur går ni tillväga? Vår store tänker på inga villkors vis låta sig avmaskas, och gömma nåt i maten kan man i princip glömma för han är ytterst petig med vad han sätter i sig.

Finns det bättre eller sämre medel?

Just nu tillämpar vi tvångsmetoden, men nog fasen lyckas han "märka" oss ändå i "stridens" hetta ...

Sv: Avmaskning av katt - ert bästa tips

Håll honom i en handuk så är det mindre risk å skada sig..
Jag har en lika dan hemma hos mor å far.. hur snäll kisse som helst i vanliga fall men när d ska maskas växer d ut horn i pannan å den såom går i närheten riskerar liv å lem!

Flubenol tycker många katter är ok, finns som pasta till katt men tillverkaren har sagt att tabletterna som finns till hund går lika bra till katt (dosering per kg djur samma dos till hund och katt).
Min katt äter tabletterna utan problem om jag bryter sönder dem och petar in dem i torrfoder som ser ut som ringar. Hon är KINKIG med andra tabletter! En kompis med fyra katter har tre som äter medlet helt frivilligt - den fjärde är hemsk :devil: och måste avmaskas med tvång, sen gömmer den sig i en vecka efteråt.

Det beror dock på hur mycket mask katten har och vilken sort - är den starkt angripen så att den är mager eller har mag-tarm problem skulle jag välja nå´t medel som tar fler stadier och fler sorters mask.

Jag har bara avmaskat med Banminth pasta och då blandade jag in det i lite blötmat, allt åts upp med god aptit.

Här är det tvångsmetoden som gäller. Det är ingen idé att försöka lura i dem avmaskningsmedel i maten för de känner lukten av det och ratar maten helt. Som tur är behövs de inte avmaskas så ofta.

Kör också tvångmestoden på mina katter,virar in dem i stor handuk (även klösande tassar) sen försöker jag msaka så snabbt det går,funkar bättre och bättre nu när de efter några år endå vet med sig att det är lönlöst att smita loss.

Den tredje katten däremot gör man inte så emot,han blev så förnärmad den gången så han numera sväljer sin tablett självmant för att slippa bråka,han är jättesöt,men riktigt ser hur otäckt han tycker det är men det är ju värre med handuken som är lite pinsamt tycker han så han sväljer & grinar illa :angel: Livet är visst hårt här ibland :o

Mvh Zaria

Köp hårda godisar typ "Kitbits". Vänj katten vid det, skramla på kartongen och gör det festligt genom att mata en godis då och då. :idea:

När det är dags för tabletten, lägg den ovanpå den hårda godisen, kuta lite med handen så att katten inte kan "pilla bort det översta".

Har fungerat på de katter jag har haft hittills, (även p-piller), men jag skall nog inte vara så stursk... :angel: :o :) De jag har just nu har avmaskats med spruta i samband med vaccination!

Men, Lycka till och håll i skinnet... :D :D :D

Min älskade huskatt är i princip nästan omöjlig att avmaska. Men jag gör så att jag doppar tabletten ordentligt i olja först, då glider den bättre :devil:

Sen är det på med vinterjackan, dubbla tröjor och handskar (jisses vad klor det kan växa ut på en arg katt).
Använde Axilur förr, men gav upp, det går inte 3 dgr i rad, så nu kör jag på Drontal (eller är det Droncit...) som bara behövs en dag.

MissFideli skrev:
Använde Axilur förr, men gav upp, det går inte 3 dgr i rad, så nu kör jag på Drontal (eller är det Droncit...) som bara behövs en dag.
Nä, tre dagar av människomisshandel är inte kul. Jag avmaskade först med Droncit på Nala, den tar bara bandmasken. De tabletterna var jättebra!!! Små, runda kulor som man gav med ingivare. En tablett per 1.5 kg.
Sen såg jag ju att hon hade spolmasko OXÅ!! Då blev det Drontal. Den smakade tydligen riktigt vidrigt. Det blev som en explosion i munnen på katten!!!! Tyckte sååå synd om henne när jag satt på golvet och försökte få i henne tabletten. Hon tuggade, slemmade, fick kväljningar och skrek. Den måste har varit hiskeligt äcklig.

Första gången avmaskade jag mina killar med Banminth pasta och då la jag pastan på varsin räka och de käkade upp allt! :d :) :angel:

Efter det så har jag avmaskat med Axilur och Drontal piller och då har jag bara öppnat munnen och försökt lägga så långt bak som möjligt och sen strukit med handen på halsen så de sväljer, de har tagit det med ro, de tar det mesta med ro mina pälsklingar.. :love: :D

Dom små Droncitkulorna med ingivare var suveräna, tyvärr så säljs de inte i den formen längre.

Har sparat ett helt gäng av dessa ingivare och använder dem ändå, de är kanonbra. Delar de vanliga Droncit/Drontal-tabletterna i fjärdedelar eller sjättedelar (köpte en tablettdelare för några kr på apoteket). Pillar in så många tablettbitar som behövs i ingivaren och häller i några ml kaffe/matlagningsgrädde. Då glider allt ner lätt och fint och den lilla slatten grädde gör att katten automatiskt sväljer och det smakar dessutom gott.

En av våra tre kissar är mer tiger än katt, där måste man vara garderad med jacka och handskar, såvida vi inte är två. Då är det plättlätt. Katten på en bänk, medhjälparen står lutad över katten ochhåller ett framben i varje hand samt låser fast kisse mellan sina armar och bröstkorg. Jag tar ett nackgrepp (på katten alltså ;)) och lyfter upp och bakåt huvudet lite så kisse gapar automatiskt - tjoffs så är avmaskningen avklarad på 3 sekunder.

Fia morrar hela tiden hon försöker få upp tabletten ur mun. Det låter jättekul *förlåt Fia*

Jag använder ju Banminth på innekatterna, men skulle aldrig kunna använda den på Fia. Nackdelen med pasta är att det är så mycket.

Tack för alla svar :)
Det blir nog handgripligheterna, trots allt.

då vi skulle avmaska våran abessinier sist fick vi ta på oss skoteroverall och skoterhandskar :eek: hon är lite... vild.... vi hade axilur som man doserar med spruta i munnen... = inte poppis och dessutom 3 dar i rad.....

Nu har jag börjat köpa pastaform att blanda i blötfoder.... hoppas det funkar bättre.....

Testa flytande Axilur. Jag blandade dosen med t.ex äggula eller bredbar leverpastej.

Inget våld eller tvång katten åt själmant upp sin dos. :)

kanske dags för NC (=Natural Catmanship) :rofl: :rofl:

Vem har egentligen ledarskapet :angel:

Jag maskade min katt för första gången (fd. utekatt) med Axilur. Bara löste upp pillret i lite varmvatten och blandade i burkmaten. Han glufsade i sig allt utan att ana vad jag gömt däri...! :)

På med tjocka kläder, ner med tabletten i olja några sekunder och sen hålla stenhårt tills tabletten är nere.
Är det en innekatt, Banminth, utekatt Droncit el Drontal.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 350
Senast: hoppsann
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 210
Senast: exotic
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 641
Katthälsa ...en granne till mig har haft en katt som kommit o sovit i en stol utanför deras dörr och påtalade det för mig...katten hade varit där...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka