Avmasking - när är det lämpligt och med vad

T

traffic

Kom på att jag glömde avmaska i höstas.

När är lämpligt att avmaska vid den här tiden på året och vad bör jag i så fall använda för preparat?

Sv: Avmasking - när är det lämpligt och med vad

Vuxna hästar avmaskas normalt sett inte så här års, då parasiterna ligger i dvala. I år är ju dock vädret som det är, så det kanske inte stämmer...

Om du är orolig så skicka in ett träckprov och se om du har några aktiva parasiter och i så fall vilka. Det styr sedan vilket medel som är lämpligt att använda.

Vi verkar ha ganska parasitfria hagar och hästar, så vi kommer att skicka in ett prov till våren, som vanligt.

Inte alls, precis som pinky säger.

Jag skulle också rekommendera träckprov, men som det ser ut nu med rejäl kyla och snö så skulle jag vänta tills våren dyker fram igen.

Vi har precis avmaskat våra hästar efter att ha tagit träckprov. Inte låg maskarna i dvala där inte, inte alls någon rolig läsning med 1150 och 1750 EPG i januari på sto och föl, ska kanske tillägga att hästarna är ny inköpta och vi hade en misstanke om att de överhuvud taget aldrig blivit maskade tidigare.

Är du orolig så kan det vara ide att ta träckprov annars vänta till våren, dumt att bara chansa med avmaskning om det ändå inte skulle behövas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur