S

spindel_17

hej!!
när är det dags att avmaska och vad ska jag avmaska med?
min häst är 23.
jag har avmaskat med ivomec förut....ska jag fortsätta med det?:crazy:
tacksam för svar!!!

Sv: avmaska!?

Köp en "kolla masken" och ta ett träckprov så du vet om hon har mask och i så fall vilken sort.

Ja,du kan köpa kollamasken på apoteket.

Nu är all avmaskningsmedel till hästar receptbelagda,så det är inte bara att gå in och köpa medel till att avmaska längre,men det kanske du redan visste?

1. Köp ett kolla masken-kit på apoteket
2. Invänta svar
3. Ring din veterinär och berätta vad svaret visar att hästen har för mask, eller om svaret säger att det inte finns mask/väldigt lite så behöver du inte avmaska
4. Vet skriver ut lämpligt preparat
5. Avmaska

Läs på om vad det finns för maskar, när de är aktiva (vissa går i dvala på vintern och går därmed inte att komma åt med avmaskning) osv.
Om möjligt, planera hagarna så att ni har sommar resp vinterhagar och mocka gärna hagarna för att hålla maskbördan nere.
Växelbete med kor eller får i hästhagarna är jättebra, de äter varandras rator och äter därmed upp maskägg för varandra (maskarna är (så vitt jag vet) värdspecifika, så korna får inte hästarnas maskar.

"Kolla-masken", coolt, varför fan finns det inte sånt i Finland... Men här är inte maskmedel receptbelagt som tur!

Labet som gör träckproven ligger i Sverige, och du kan säkert skicka dit från Finland oxå. Hör med dem! De vet säkert om det finns nåt lab i Finland som gör sånt, det tycker jag måste finnas!http://www.vidilab.se/

Ja,du kan köpa kollamasken på apoteket.

Nu är all avmaskningsmedel till hästar receptbelagda,så det är inte bara att gå in och köpa medel till att avmaska längre,men det kanske du redan visste?

va? är det respektbelagt hur ska man då göra?
kostar det extra nu att låta en veterinär skriva ut då eller?
varför har det blivit på recept?

vad kostar kolla masken på apoteket finns det på andra ställen? vilket är billigast?

Kolla masken
http://www.kollamasken.nu/

Det kostar 280:- på apoteket. Läs på länken så får du info om andra återföräljare.

OM du behöver maskmedel ringer du en veterinär som skriver ut recept. Veterinärer tar oftast en liten summa för receptskrivandet. Folk maskar så inni norden fel och i onödan så maskarna håller på utvecklas resistent mot maskmedlen. Dessutom är ju maskmeddel inge bra för miljön. Receptbelagt har det varit sedan oktober.

okej tack för svar, måste då fråga, hur ofta skall man köpa sånt test och testa???

kan man göra det på föl/unghästar med?

Beror helt på förutsättningarna. Jag väljer några veckor före betessläppet. Ger säkraste svar. Gör man på tex vintern kan man få missvisande resultat pga av att vissa blodmaskar går in i ett vilostadium. Föl har jag ingen aning om det behövs träckprov på. Fråga Madick om det. Men unghästar gör man prov på.

pratade me min veterinär för nån vecka sedan om avmaskning å han sa att om man int upplever några problem med hästen (faller ur, dålig päls mm) så ska man maska när det börjar komma lite grönt i hagarna

KL

Kolla masken finns inte på alla apotek, vårat apotek har tex inte såna.

pratade me min veterinär för nån vecka sedan om avmaskning å han sa att om man int upplever några problem med hästen (faller ur, dålig päls mm) så ska man maska när det börjar komma lite grönt i hagarna

Låter som ett mysko svar..:confused:..Jag hade ringt en annan vet om ja va du....

//Domino_s

Glöm inte blodprov för att se om det finns bandmask:eek:! Det synns sällan:crazy:på kolla masken enl vet på strömsholm. Den är dessutom ganska vanlig enl samma vet.

Bandmasken kollas faktiskt INTE på kolla masken låda. Vad har du fått det i från egentligen ? Läser du inte ens bruksanvisningen då du köper saker eller vad ? Det står ju klart och tydligt: I kollamskenlådan ingår inte bandmaskundersökning.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka