Sv: avmaska!?

Men det var värst vilken otrevlig ton!!! :eek:

"Beta" säger ju att man ska kolla via blodprov just för att bandmask INTE syns på kollamasken!
Läs gärna mer än en gång innan du blir så spydig och dryg i tonen!
Måste vara trevligare att bli vänligt bemött här som ny användare som "Beta" är.... :cool:

Glöm inte blodprov för att se om det finns bandmask:eek:! Det synns sällan:crazy:på kolla masken enl vet på strömsholm. Den är dessutom ganska vanlig enl samma vet.

Kanske du skulle ringa och fråga de PARASITOLOGER som vi har i Sverige, t.ex. SVA har väldigt trevliga sådana. Veterinärerna på Strömsholm i all ära, men parasitologer är de inte.

Chansen att hitta bandmaskägg i träckprovsundersökning är lika stor som att få positivt på blodprov om hästen har mer än 20 maskar. Källa: Proudman (som utveckat blodprovet som det är idag).

Men värst vad man läser mellan raderna då :eek:

Du ska inte påstå en massa saker jag INTE är.

Men värst vad man läser mellan raderna då :eek:

Du ska inte påstå en massa saker jag INTE är.

Sorry då! Tyckte bara att man kan hålla en trevlig ton härinne och ditt förra inlägg kändes inte vidare vänligt, men alla har ju sin gräns, detta kanske var din vänliga sida....?
Då vill jag inte möta dig när du är ilsk :eek: :rofl:
Men nu var det inte oss denna tråd handlade om så jag har sagt nog i den här diskussionen - ha en bra dag! :banana:

puttar upp.....

NÄR är det egentligen man SKA avmaska???

när skall man börja fundera på att beställa ett sånt kolla masken?

kan man verkligen se/märka på en häst om den behöver avmaskas?

alltså detta med kolla masken prover o sånt ja tror risken är stor att folk börjar skita i att avmaska hästarna/inte lika ofta iaf eftersom det innebär hemskt mkt mer krongel/dyrt speciellt för folk med mkt hästar.

Bandmasken kollas faktiskt INTE på kolla masken låda. Vad har du fått det i från egentligen ? Läser du inte ens bruksanvisningen då du köper saker eller vad ? Det står ju klart och tydligt: I kollamskenlådan ingår inte bandmaskundersökning.

Lika trevlig som vanligt ser jag....Man kan svara med trevligare ton i sina inlägg...För att hålla god stämmning här forumet...

Nä, jag tror inte att det blir speciellt mkt dyrare om man har flera hästar mot om man bara har en, två eller tre. Då kan man ta samlingsprov och sedan kan man be vet skriva ut rätt maskmedel i storpack.

Jag tycker inte att man kan se om hästen har mask - om det inte är så extremt att den har fallit ur och blivit mager/tovig, förhoppningsvis inträffar inte det...

puttar upp.....

NÄR är det egentligen man SKA avmaska???

när skall man börja fundera på att beställa ett sånt kolla masken?

kan man verkligen se/märka på en häst om den behöver avmaskas?

alltså detta med kolla masken prover o sånt ja tror risken är stor att folk börjar skita i att avmaska hästarna/inte lika ofta iaf eftersom det innebär hemskt mkt mer krongel/dyrt speciellt för folk med mkt hästar.

Man SKA avmaska när hästen sprider smitta eller mår dåligt (inte särskillt ofta). Men mår hästen dåligt har den oftast spridit smitta ett tag redan, alltså avmaskningen/kontrollen sker för sent.

Det är inte dyrare att ta prover och se till att få ordning på sina rutiner än att avmaska på slenterian. Gör man som man ska minimeras smittan på betet och avmaskningen behövs inte längre.

Men vad är problemet med dig egentligen ? Läser du alltid mellan raderna ? Måste man göra 1 miljon smileygubbar ?? Så fort man svarar rakt av, ja då är man så jävla elak och dryg...pga av sånna som dig som måste missförstå med flit.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka