Sv: Avmaska?

Första gången vid 8v ålder, sen var 8e vecka så länge det finns gräs. En gång på senvintern mot spolmask, eller helst träckprov först för att se om det ens behövs.

Vad räknar du som senvinter? För mig innebär det Februari

Preparat innehållande ivermectin
Avmaska fölstoet dagen efter fölningen, därefter avmaskas fölet vid fem veckor, 13 veckor, samt i oktober månad.

Maskmedel med effekt på strongyloider
Avmaska fölet efter tre dygn, därefter med åtta veckors intervall. Starkare preparat används vid avmaskningen i oktober-november.

Sophia_ skrev:
Preparat innehållande ivermectin
Avmaska fölstoet dagen efter fölningen, därefter avmaskas fölet vid fem veckor, 13 veckor, samt i oktober månad.

Avmaska fölet efter tre dygn, därefter med åtta veckors intervall. Starkare preparat används vid avmaskningen i oktober-november.

Källa skulle vara trevligt. Och varför ett FÖL som inte gått på bete ska avmaskas mot strongylider (blodmask) vid 3 dygns ålder, då har den knappast hunnit få i sig några sådana.

Sen måste jag ju undra. Ivermectiner har effekt mot strongylider (varför felstavat i ditt inlägg?). Ska man då avmaska både efter 3 dygn, efter 5v, efter 8v, efter 13v, 16v och "starkare" preparat i oktober-november (vad menas med starkare?)?

Senast ändrad av en moderator:

Då är det kanske ingen fara att avmaska en gång till nu, eftersom gräset fortfarande borde växa?

www.agria.se

Det är direktkopierat från deras hemsida så jag avsäger mig ansvar från ev ...stavfel. (Också en sak att kommentera...! :smirk: )

Senast ändrad:

Magdalena skrev:
Och varför ett FÖL som inte gått på bete ska avmaskas mot strongylider (blodmask) vid 3 dygns ålder, då har den knappast hunnit få i sig några sådana.
Med detta
Så menar de nog även fölmasken.

Men det var väldigt förvirrande på AGRIAs hemsida och inget som någon annan har rekommenderat mig eller som jag någonsin har gjort.
Jag har heller aldrig avmaskat mamman mot fölmasken i samband med fölning.
Men däremot ett enda av alla mina föl mot fölmasken vid 12 dagars ålder.
Hon fick diarré

Ber om ursäkt om min hänvisning var förvirrande ! :crazy:

Vad tycker ni om Apotekets Avmaskningsråd för häst då ? Är det korrekt info (får man hoppas)?

Stavfelet misstänkte jag kom från din källa, därför ifrågasätter jag den ytterligare.

Apotekets råd är bättre, det ska ha kommit ut en ny upplaga nyligen. Dock är den lite knepigt formulerad ibland. Har haft en jättediskussion med en person som tolkat texten där på ett sätt, så jag pratade med författaren och hon hade inte insett att "folk" läste in saker hon inte skrev, eller tolka det helt galet.

Det gäller ju att vara källkritisk.

Men fölmasken behöver man ju inte avmaska mot vid 3 dagars ålder. Den märks ju inte av förrän runt 9 dagar, och de flesta föl behöver man inte alls avmaska mot den. Knepiga råd!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 808
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar