Avmaska valp

Minta

Trådstartare
Har för mig att jag läst nånstans att man bör avmaska valpar när de är 6 månader gamla. Och eftersom valpen hunnit bli 7 månader så kanske det skulle vara dags å göra det? :)

Men vad skall jag avmaska mot? Någon som har nåt bra tips på avmaskningmedel?

/Minta

Sv: Avmaska valp

Man bör inte avmaska i "förebyggande" syfte då maskarna snabbt blir immuna mot medlet.

Misstänker du att hon har mask?

Valpar avmaskas innan de lämnar uppfödaren och därefter ska man avmaska valpen efter ca 3 veckor i den nya hemmiljön. Efter det ska man bara avmaska om man starkt misstänker att hunden har mask(i princip, när hunden skitit ut en mask..)/ tar träckprov och konstaterar mask.

Har uppenbarligen läst lite fel information då. =)

Är väl kanske lite väl mycket hönsmamma också kanske? Blir väl så med första egna vovven. =)

Men kan inte se några tecken på mask, så då låter jag bli att avmaska.
Hon blev ju avmaskad som hon skulle när hon var liten valp.

Jag har avmaskat min hund 2 ggr.

En gång när han var 12 veckor och en gång för inte allt så längesen då vi misstänkte mask.

Man blir lätt hönsig när man har valp och första hund. Men det släpper ;)

Tur att det går över. :)

Första gången hon hade hicka var jag helt säker på att hon var jättesjuk. :crazy: :)

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar