Avmaska utekatt

kökshäxan

Trådstartare
Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år men har börjat fundera på om det kanske vore bättre att istället ge avmaskningsmedel med regelbundna intervall och något oftare. Vilket brukar rekommenderas?

Jag har en utekatt som avmaskas när jag ser tecken på att han besväras (minskad aptit) vilket innebär avmaskning en till två ggr per år men har börjat fundera på om det kanske vore bättre att istället ge avmaskningsmedel med regelbundna intervall och något oftare. Vilket brukar rekommenderas?
Det borde väl gälla för katter som för t ex hästar? För att undvika resistens bör man avmaska vid konstaterat behov.

Med tanke på resistens och att en utekatt nog kan förväntas ha nån mängd mask i princip alltid (åtminstone om den äter smådjur/fåglar osv..), så hade jag inte avmaskat bara för att. Lite som med häst.

Du har gjort rätt hittills, fortsätt med det.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 014
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat