Avmaska till betet

_Runaway_

Trådstartare
kollade i hästägarens handbok om avmaskning. Nästa gång är ju några dagar innan betet, men vad ska man ha då? I boken stod det pyrantel, men är det själva avmaskningsmedlet som heter Pyrantel eller är det bara en grupp olika maskmedel? Tycker namnet låter bekant men jag vet inte.

Sv: Avmaska till betet

Vad står det för schema i den?

Pyrantel är den aktiva substansen.

Jag skulle ta ett träckprov, är inne på det här med att man avmaskar alldeles för mycket "för säkerthets skull". Träckprovssvaret visar om du behöver avmaska och i så fall med vilket preparat.

fiaskurken skrev:
Vi använder banminth nu innan betet.

Varje år? Varför och vad gör ni resten av säsongen? Vad har ni för parasittryck?

Vi följer ett avmaskningsschema för årsvis i taget, minns inte i huvudet nu, men efter 4:e året eller nåt sånt så använder man banminth nu. Kan kolla om du är intresserad?

Ingen fara. Jag undrade bara för att få en förtydling. Det lät på ditt svar som om ni alltid tog Banminth på våren. Ett litet tips, ni vet väl att Fyrantel är samma sak fast billigare!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka