Avmaska ponny med 0 EPG onödigt?

P

pialotta

Min shettis hade 0 EPG, men de andra hade blodmask 800 EPG och dem tänkte jag avmaska med nåt lämpligt, Ivomec kanske. Men ponnyn då, hur gör jag med henne?
Lite lustigt att hon inte hade nån mask alls, kan det bero på att hennes dos varit rejält tilltagen och de stora halvbloden kanske fått lite knappt med maskmedlet förut?

Vissa hästar har mer maskbörda än andra. Gick alla på samma bete förra året? Det som visar sig nu är ju till största delen den smitta hästarna fick i slutet av förra sommaren.

Skippa den med 0 den här gången.

jag tycker inte att du ska avmaska din ponny. hästar har oloka stor motståndskraft mot parasiter beroende på tidigare avmaskningsrutiner. ta ett nytt träckprov efter sommaren och se hur det ser ut då.

Tack för svar, Magdalena och Malkavia.

Då skippar jag ponnyn.
Alla har gått i samma hage.

Jag funderar fortfarande på om det finns ngt sammanhang hästvikt/antal mask. Hon med flest mask väger 650 men har alltid bara fått ett rör och viktmarkeringen på röret anger 600 kg. Jag tror jag skall ge henne lite mer i år.

Kan det vara skadligt med en liten överdosering?

Det är absolut inte farligt att överdosera till vuxna hästar. Man kan ge väldigt mycket för mycket utan problem. Däremot kan ditt höga EPG värde mycket väl vara för att hon fått för lite!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Hästvård Ska försöka göra en lång historia så kortfattad som möjligt. Fick min ponny från Ystad vid påsk 2009, då frisk och kry. Ställde...
2
Svar
39
· Visningar
4 024
Senast: ajs1
·
C
Hästvård jag fick provsvaren idag på träcket jag skickat in. det visade 350 EPG på lilla/stora blodmasken. sedan 0 på spolmask samt övrigt...
Svar
17
· Visningar
1 793
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka