Avmaska första gången

Riley

Trådstartare
Till att börja med vill jag gärna framhålla att jag vet vad sökfunktionen är och hur man använder den. Saken är den att jag har tröttnat på att gå igenom 15000000 trådar med totalt irrelevant innehåll, så därför tar jag mig friheten att skapa en ny tråd i detta uttjatade ämne.

Jag har en fyraåring som aldrig blivit avmaskad, så nu skulle jag vilja att någon trevlig typ berättar för mig vad jag ska avmaska mot och när detta ska ske, samt med vilka medel.
Hon kommer för övrigt gå i en sandpaddock hela sommaren och ska alltså inte släppas på bete.

Sedan har jag hört att det inte är nödvändigt att ta något träckprov (och även om jag skulle göra det skulle jag inte fatta ett jota av resultaten), i och med att det är första gången. Stämmer det?
 
Sv: Avmaska första gången

Har hon aldrig blivit maskad? Eller har du alrig avmaskat henne? Varför inget bete?

Jag skulle defenitivt tagit träckprov eftersom den aldrig är avmaskad innan. Även kanske ett blodprov på bandmask. Annars brukar man avmaska innan betet och vid installning (och däremellan med preparatets intervall).

Man avmaskar även i okt mot styngflugor om man sett ägg på hästen (Styngflugelarverna är dock inte farliga för hästarna, dom sitter bara i övre delen av magsäcken och brukar inte göra någon skada men hästägare brukar ju tycka att det är äckligt ;) ).

Men rutinavmaskning bidrar till resistensutveckling och man bör därför ta träckprov och avmaska vid behov så vi kan använda våra avmaskningsmedel många år till. :bow:

/Maria
 
Sv: Avmaska första gången

Hon har aldrig blivit avmaskad, någonsin. Jag har bara ägt henne i ett par veckor, så det är tyvärr inget jag bestämt över.
Därför att de alternativ jag har är att ha henne i en väldigt gräsrik hage, eller en paddock. Hon har extremt lätt för att lägga på sig pga. kraftigt bete, och jag vill inte att hon ska tappa sin tävlingskondition.
Däremot får hon gå och beta runt stallet en kortare stund varje dag, men jag vet inte om det är nödvändigt att avmaska för det?

Okej. Det går alltså inte att se om hästen har bandmask genom träckprov?

Hur ser man om det finns ägg då, var sitter de? (tusen frågor, jag vet) Farligt eller ofarligt, såna äckliga saker vill vi inte ha i närheten. :D
 
Sv: Avmaska första gången

Jag skulle börja med ett träckprov för att se vad som behövs.
Som förra svaret du fick så utvecklar hästen resistens mot avmaskningsmedlet. Därför varvar jag vartannat år med de olika substanserna.
Jag avmaskar före betet. Tar träckprov under sommaren, avmaskar vid behov och avmaskar efter betet.
Sen om det finns föl eller åringar i samma hage eller nära så tar jag träckprov i årsskiftet och avmaskar om det behövs.

Det är jätteviktigt att hålla hygien i hagarna. Jag skottar ur hagen för äggen överlever vintern.
Man kan omöjligtvis få ut allt, och det beror lite på hur resternade hagkamrater resonerar. Men i min hage står det bara två hästar och därför är det inget jobbigt att skotta ur den en gång i veckan på de värsta ställena och vid höplatserna.

Som sagt, det finns mkt trådar angående avmaskning här, men ett bra tips är att ringa eller maila de företagen som producerar medel för avmaskning. Dom kan allt! ;)


/cj
 
Sv: Avmaska första gången

Om hon aldrig är avmaskad kan hon dels ha massor av mask, och då kan man behöva ha ett speciellt schema att följa till en början. Eller så har hon lyckats bygga upp ett eget försvar och behöver inte avmaskas för den sakens skull. Så jag skulle absolut börja med ett träckprov.

25-40% av de hästar som har bandmask uppvisar detta på träckprov. Det är för att bandmasken inte avger ägg hela tiden, utan då och då i olika segment. Blodmasken däremot avger ägg kontinuerligt och provet är väldigt tillförlitligt.

Skickar du till Vidilab, med KollaMasken eller själv, så har du svar samma dag som provet anländer till dem (skicka tidigt i veckan). Om hon inte har problem med att hon tappar hull eller har kolikanfall så skulle inte jag misstänka bandmask.
 
Sv: Avmaska första gången

Som sagt, det finns mkt trådar angående avmaskning här, men ett bra tips är att ringa eller maila de företagen som producerar medel för avmaskning. Dom kan allt!
Och vill sälja sina medel...
 
Sv: Avmaska första gången

Måste fråga om det här med träckprov.. står det konkret på provresultatet man får OM hästen behöver avmaskas och isåfall mot vad, eller rabblas det bara upp "såhär mycket av xxx fanns det"? :confused: För isåfall kommer jag som är helt grön på det här området inte förstå någonting...
 
Sv: Avmaska första gången

Det står hur mycket hästen har, och så en skala. Hojta här så får du hjälp!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp