Hej! Jag har själv getter, som funkar ungefär som får på många sätt. Även veterinärt. Mina går i skilda hagar vinter och sommar. Efter inrådav av distriktsvet har jag ännu ej avmaskat mina getingar, någon gång. Men nån gång måste ju bli den första antar jag.
Men det var inte därför jag skriver! Utan pga coccidierna. Det finns en jättebra produkt som heter Stalosan F, som förutom att den motverkar flugor/larver i bädden även tar hand om coccidiosproblem genom att ta död på dem. Är även verksam mot juverinflammation. Plus lite till, men det finns att läsa i Stalosan F-infohäftet.
Mina getter bor i lösdriftsbox (stor, ombyggt kostall) på vintern och förutom att strö med ny halm med jämna mellanrum, så strör jag Stalosan F över hela ytan då och då. Förutom att förhindra olika smittorisker så neutraliserar den ev ammoniak. Luktar fräscht och gott! Plus att det förebygger klövröta mm.
Min distrvet tycker det är jättebra att jag använder Stalosan F och jag kommer att fortsätta med den. Lite dyr i inköp, men mycket dryg. Jag använder det även i hästarnas boxar (permanentbädd m torv och halm), hos kaninern och hönsen. Man kan även strö det ovanpå kattlådan...
Jag kan varm rekommendera det! Däremot vet jag inte om man kan använda det utomhus...men det borde ju gå att ta reda på.