Avmaska efter betet?

Sv: Avmaska efter betet?

Din veterinär säger ju presis det Magdalena skrivit om..Magdalena skrev: Mitten av september är ju ok om det inte kommer några mer ägg på hästarna

Annars har hon ju skrivit oktober.

Själv skulle jag hellre använda Axilur på en unghäst på vintern istället för Banminth. Det är ju bara spolmasken man vill åt, inte väcka upp en massa blodmaskar.

Han sa ju det jag säger.
Ja, ung. Men samtidigt så upprepade du till mig det jag hade skrivit med lite ändringar. Så jag undrade om det var till mig eller någon annan du skrev. Fast du svarade till mig.
Men mitten av september är ok om man inte ser några fler flugor, men det är ju en chansning.
Beroende på om det varit mycket frost eller inte. I år har det ju knappt varit några frostnätter än.

Med unghästar kan man ju förtydliga att det gäller föl och åringar
Det frågade jag honom också om. Jag har nämligen en 2 årigt halvblod och en 3 årig islänning. Men han tyckte att jag skulle ta islänningen med i vinter och räkna honom som unghäst. Så det är väl olika vilka veterinärer man pratar med. Fast jag tyckte iofs att islänningen inte skulle räknas som unghäst.

hej, vi avmaskar innan betet och 2 dagar innan de ska gå in..
kolla gärna in på ridsport.ifokus.se (utan www) :bow:

Vi avmaskar inte förräns till hösten, slutet av okt ca. Därför att hästarna har styngfluge ägg på benen, även om man tar bort dom kommer ändå hästarna få i sig en del, men dom sista äggen är inte borta och kläckta i magen förrens under hösten. Då blir det bra att ge nåt medel med ivomectin eftersom att det tar styngflugans larver plus en massa andra. Pga det tycker jag att det är för tidigt att maska dom redan nu efter betet.
Alternativet är ju som nån skrev att ta ett träck prov för att vara säker.
Avmaskar själv aldrig mer än max två ggr om året. En gång innan betet med typ bahnmint och en gång på hösten med ivomectin.

Unghästar avmaskas på vintern pga spolmasken. 6 mån efter första spolmasksinfektionen har hästen utvecklat eget motstånd mot den, därför behöver INTE 2 åringar avmaskas mot den om man inte har problem som dessutom påvisas genom träckprov.

Och jag konsulterar inte veterinärer "vem som helst", utan pratar/diskuterar med två olika parasitologer och de veterinärer DE rekommenderar som de vet är uppdaterade inom parasitologi.

*lånar knapp å frågar jag med*

Jag har nu skaffat egen "gård" kommer ta hem hästarn nästa helg...
Foderhästen kommer vara avmaskad innan han kommer "hem"...
Åringen är avmaskad under betet (andra säsongens bete med samma individer första året), och märren kommer först senare...
Dvs kommer inte kunna avmaska dem samtidigt...

Där de kommer gå har det inte gått hästar på minst 40 år.
Vad ska jag tänka på ? Träckprov i all ära men vad jag förstår det som så ska jag alltså avmaska med Ivomec (eller liknande) nu och Banminth (eller liknande) sen innan betet ????

Har man helt rena beten så är det verkligen läge att hålla dem så rena. Dvs avmaska hästarna när deras intervall går ut med ivermectin. Sen i vår träckprov, eller så kör du före, under och efter betet med medlets intervall.

En lite fråga bara.
Menar du att man inte ska avmaska unghästarna mer än när dom är 1 år på vintern? Alltså en extra gång utöver dom andra 2 ggr vår och vinter.

Mina veterinärer är inte "vem som helst" för mig. Båda har varit vet i många år den ena har varit chefsveterinär på ett djursjukhus bl a.
Så dom borde man väl lita på.

Men det är klart att om du anlitar experter så måste man ju lita mer på dom. Är det någon vet i Eskilstuna som dom rekomenderar?

Senast ändrad:

Parasitdelen är rätt eftersatt inom veterinärutbildningen. På ett av våra största djursjukhus så fick min kompis upplysa om att hästar kunde få massuppvak på blodmask om man avmaskar vid fel tillfälle. Det hade veterinären där aldrig hört talas om ens...

Skickar PM

*off topic*

gejsa skrev:
Oh! Grattis Corzette. Vad skönt för er att ta hem hästarna igen. Jättekul.

Jo det är jätteskönt att ha fått eget stall igen :)
Titti är ombetäckt men det är betäckarens föl.
Nactime e ju nu ett år som sagt och sen så får jag hem en foderhäst som jag ska ha å rida å träna... Vi (pappa och jag) hamnade i Överenhörna (Södertälje) nu... :)

Hoppas allt e bra med er :)

Vad synd att en annan råkade ha Titti när hon blev betäckt. Såg att du skrev att du funderade på att slakta Titti om ni inte hittade en gård. En j...a tur att ni gjorde det. Hon är ju så himla snäll Titti. Ja, min lilla Sorro är 2 år nu.
Allt är bara bra här. Har 4 egna hästar just nu. 2 unghästar och 2 som rids.
Lycka till på nya gården.

Jag avmaskade stoet efter fölning med ivomec. Sedan har bäbben fått noromectin 2 ggr. 11 & 18 v inte 5&13v som rek. När skulle ni maska &med vad? Jag har tidigar använt cydektin men funderar på att ge axilur. Råd tack!

Inte Cydectin till föl! Däremot gärna Axilur i januari mot spolmasken.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama