Avmaska efter betet?

E

Eeiram

Hej!

Nu måste jag fråga om avmaskning, eftersom jag har hört från så många håll att "vi svenskar avmaskar våra hästar för ofta".

I vårt stall avmaskade vi samtliga fyra hästar innan sommaren. Min och en till häst gick sedan ute på bete dygnet runt. Vi flyttade tillbaka hästarna till stallet till de andra två hästarna för en vecka sedan. Frågan är nu bara - skall vi avmaska hästarna nu, efter betet? :confused:

- Marie

Sv: Avmaska efter betet?

Men finns det alltså inte längre några riktlinjer?
Förut var det väl tre gånger om året (men jag kan ockås minnas fel) - en gång mitt i vintern, en gång före betet och en gång efter. Jag vet i alla fall att vi avmaskat före och efter betet förr...
:confused:

Antingen tar man träckprov och går efter det. Annars avmaskar man före, under och efter betet med medlets intervall. Inget på vintern.

vi har avmaskat våra hästar i början på sommaren sen 8 veckor senare och sen nu igen 8 veckor efter 2gången. Det ska man göra så maskarna inte hinner urskilja sig tror jag. Nu är ju avmaskning mot styngflugan med.

Lånar

Det här med styngflugan, ska man avmaska först när man ser flugäggen på hästen? Eller för säkerhets skull innan? ochi så fall, är det nu man gör det? vilket preparat?

Magdalena skrev:
Antingen tar man träckprov och går efter det. Annars avmaskar man före, under och efter betet med medlets intervall. Inget på vintern.

Hur ofta tar man träckprov? både före och efter betet???
eller hur vet man att man inte behöver avmaska igen?!
räcker det med ett prov / år?!

Jag tog innan betet, det visade noll på båda hästarna. de har nu varit på samma sommarbete över sommaren. Visst borde jag kunna ta ett gemensamt prov på båda då inför nästa sommar?!

oj många frågor :) i lånad tråd....

_Runaway_ skrev:
Lånar

Det här med styngflugan, ska man avmaska först när man ser flugäggen på hästen? Eller för säkerhets skull innan? ochi så fall, är det nu man gör det? vilket preparat?

Styngflugan bekämpar man när flugan gett sig för säsongen, dvs runt frosten i oktober.

Träckprov på våren. Om det är unghästar (typ föl och åringar) ett prov även på vintern för att kolla spolmasken.

Lånar tråd!
För att ta bort styngflugans larver som troligvis ligger som ägg inne i hästen. Om du sett äggen vara på benen under sommaren. Så måste du ta något medel med Ivomec eller det nya medlet som är lite billigare också. Nu har jag hjärnsläpp, hjälp, det är silvergrå ask. Nåja, någon kan kanske hjälpa till och skriva vad medlet heter.

Har du en vuxen häst så behövs det bara avmaskas vår och sen höst. Inte mitt i vintern, OM du inte har en unghäst då ska du avmaska mitt i vintern.

Någon som vet vad träckprov kostar ung?

Jag var helt säker på att man skulle ta styngflugelarven i mitten av september :confused: Så nu har vi avmaskat våra hästar i helgen :crazy: Vete sjutton var jag har fått det för mig, tänk om jag kunde ta reda på lite mer till en annan gång :angel:

AHA, så om det är noll på våren så kan man egentligen strunta i att avmaska på hela resterande året?!
kanon, tack :bow:

Styngflugans ägg ser du utanpå hästen. Larverna rör sig och kliar så hästen slickar i sig dem, och larverna kryper sen genom tungan ner till hästens mage där de landar i december ungefär.

Ivermectiner tar larverna redan när de är i tungan. Avmaskning klurigast när styngflugan gett sig, annars får ju hästarna i sig ny smitta igen.

Minstral skrev:
Jag var helt säker på att man skulle ta styngflugelarven i mitten av september :confused: Så nu har vi avmaskat våra hästar i helgen :crazy: Vete sjutton var jag har fått det för mig, tänk om jag kunde ta reda på lite mer till en annan gång :angel:

Mitten av september är ju ok om det inte kommer några mer ägg på hästarna. Men är det en mild höst kan den ju hålla på rätt länge.

Moppa123 skrev:
AHA, så om det är noll på våren så kan man egentligen strunta i att avmaska på hela resterande året?!
kanon, tack :bow:

Det beror lite på också vad hästen gått nånstans under sommaren. Vet man att hästen gått på mycket smittat bete så är det ju läge att avmaska på hösten ändå. Och har man styngfluga så ska man absolut avmaska på hösten.

Lånar tråden eftersom Madick är här ;)

Har ju föl nu - vad är bäst, ta ett samlingsprov tillsammans med morsan & hagkompis eller bara på föl eller ett prov på varje häst (helst inte sistnämnda pga ekonomin då)?
Och vad vill jag ha för prov - räcker Vidilabs 501 eller ska jag ta 502?

Och ännu en fråga, jag ska avmaska nu enligt intervallet på medlet (pyrantel) - när ska jag ta provet då? Före/efter avmaskning?

*kan verkligen för lite om maskar*

Senast ändrad:

Jag har varit i kontakt med en veterinär och frågat ang avmaskning i dag. Enl honom ska man vänta med att avmaska till oktober helst och då med ivomecmedel. Något annat fanns inte för att få bort stygnflugans larver. Inte någon mer gång i vinter om det inte var unghästar. Då med ett annat medel som banminth eller så.

Menar du att han sa fel då eller?

Jag vet att hästarna får i sig äggen när dom tex kliar sig. Äggen vandrar nu i kroppen. Så man borde ju få bort dom som finns i kroppen då i okt tex.
Men han menade att man skulle vänta tills det blev lite fler frostnätter.

Han sa ju det jag säger. Men mitten av september är ok om man inte ser några fler flugor, men det är ju en chansning.

Med unghästar kan man ju förtydliga att det gäller föl och åringar.

Tjena Evis! Jag kommer inte in på andra sidan av nån anledning, inte ens om jag reggar nytt användarnamn. Skumt.

Jag skulle prioritera fölet. Enskilt på det. Sen om du ändå vill ta på de vuxna så ett samlingsprov på dem då, de har väl gått ihop ett tag nu?

Ta när intervallet för medlet gått ut.

Kan du hälsa Tiger att hon INTE ska avmaska igen förrän intervallet gått ut :D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama