Avmagrande 22-årig islandshäst

S

Sveipur

Jag har en 22-årig islandsvalack som har magrat av ordentligt. Det började redan förra vintern. Jag var i kontakt med en veterinär förra våren och tydligen skulle det bli ganska omfattande utredningar för att kartlägga orsaken. Han gick upp i hull under sommaren (de har bete från mitten på maj tom september) så då gick vi inte vidare. Nu har han återigen fallit ur i hull.

Tror inte det är tänderna. Det ser helt normalt ut när han äter. För några år sen sa tandläkaren att våra hästar är som babystjärtar i munnen, eftersom vi rider bettlöst och vi behöver inte åka på några rutinkontroller om vi fortsätter så. Det senaste året har vi börjat rida honom med bett, men det har inte varit mer än en gång per vecka.

Han är oerhört pigg, har kondis och är blank och fin i pälsen. Jag har haft honom i 10 år och han har alltid varit kärnfrisk.

Helst hade jag velat ha honom på fri tillgång på hö, men eftersom mina andra hästar är överviktiga skulle han få gå ensam i hagen och det skulle vara rena djurplågeriet. De fodras 4-5 ggr per dag och han är ledarhäst och borde få i sig lite mer än de andra vid varje måltid, men han är väldigt givmild mot den häst som är mest överviktig :smirk:. När det är möjligt specialmatar vi honom ensam och då blir det ca 10 kg hö per dag. Han får även en hel del lucern (hackat) mm.

Avmaskningen har alltid skötts enligt de rekommendationer som finns.

Vad säger ni andra som har äldre hästar (och då främst islänningar)? Har ni märkt att det varit svårt med hullet på dem i den åldern (han är ju inte så gammal)? Om det är helt naturligt att de får svårare att tillgodogöra sig näring i den åldern, vill jag bespara honom en massa undersökningar. Då får vi lösa det till hösten med att sätta in en annan svårfödd häst i hagen och ge honom fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Jag hade en gammal häst som var blank och fin i pälsen men på vintern orkade hon inte hålla hullet uppe,men på sommaren gick det bra.Vi ville inte låte henne lida en vinter till så vi tog bort henne..men det kan ju vara olika skäl.Vad använder ni för avmaskningsmedel?
Jag hoppas du hittar en lösning som är bäst för er båda.Mvh/Ida
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Ivomecen på hösten och banmint de andra gångerna (varav dubbel dos i februari).
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Men om hästen är blank och fin i pälsen, och är pigg och glad, så LIDER den väl knappast!?!?

Till trådskaparen: Gissar att höet är analyserat så att ni vet att 10kg per dag är tillräckligt? Och ni vet att hästen verkligen äter så mycket? Jag hade nog testat att öka mängden lucern och/eller ge mer av något "lätt-tuggat" kraftfoder.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Det behöver inte vara tänderna, men ju äldre hästen blir desto mindre grovfoder orkar den äta. Min lipizzanerhäst är nu 26, och han har svårt att hålla hullet sedan vintern 02/03, och då sa vet att det var länge sedan han sett så fina tänder trots åldern. :p
Men året efter var det inte så längre, 04/05 syntes det tydligt hur nedslitna tänderna var, och vi började då att komplettera med blötlagd lucern.:crazy:
Sommaren har gått jättebra, för han äter gröngräs utan vidare.

Den här vintern är det katastrof, han kan öht inte äta något hö längre, så det har gått jättefort nu det sista,:eek:
Kan tilläggas att jag också ridit bettlöst sen 99, utom någon gång emellanåt de senaste åren, pga att han blivit piggare och bockar mycket mer,:bump:
Han har också fått friskare hovar, blivit av med hostan, fått torrare ben, överlevt borrelia, tävlat.
I somras deltog vi i sm för brukshästar... :banana:

Nu får min häst en grötkost som jag har diskuterat med vet,
Han får /dag fördelat vid 4 utfodringstillfällen:

Hö fri tillgång för sysselsättningens skull(Kanske äter nåt halvkg. Han tuggar och tuggar, men spottar ut klumpvis för att han inte får sönder det. Men nåt slinker väl ner.)
:d Timbalkost...;)
Lucernpellets, 7 kg
Vetekli ca 0.5 kg
Havrekross 4 kg
Rapsolja, ca 1 dl
Lucernhack, ca 1 kg, men han har svårt att äta det också.

Jag har provat ensilage, med hög vattenhalt, låg vattenhalt, men han äter hellre av höet.
Det här fungerar än så länge, han är jättefin i magen, bra i hullet, är jättepigg att rida och busar med kompisen i hagen. Jag är också noga med att ha täcke både ute och inne (kallstall), för även om pälsen blir längre på en gammal häst så får den svårare att hålla värmen.
Jag har också klippt en spårklippning på honom, för en lång päls som ständigt är fuktig tar oerhört mycket energi, jag har klippt lågt, bara fram på bringan och under magen, där pälsen är svårast att få torr.

Förebygg viktnedgång så mycket du kan. Det viktigaste är grovfodret att hästen får i sig tillräckligt. Obalans med för mycket kraftfoder och för lite struktur leder lätt till kolik och fång, ganska vanligt på gamla hästar.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Hej!

Nu är det ju olika hur vi uppfattar hästarnas hull ;) Men en fråga man ställer sig är vad ni har för värde på höet. Eftersom han håller bra hull när han går på betet som har bra värden (i regel).
Gubben nedanför är 30 år och har tillsammans med övriga fri tillgång på hösilage med 7,3 mj och 46 smrp samt 74% ts. Varje dag vid visitation av alla pållarna får de c:a 2dl hel havre, 1dl betfor, 1 dl ishavsalger. 0,5 dl linfröolja, 1 msk vitlöksgranulat samt morötter.
Han är pigg, kan tänka sig hoppa över hästen framför för att komma förbi när vi är ute och rider :D Fin i pälsen, islandsfödd och ingen tillstymmelse av eksem, peppar peppar.
Brunn-30ar.jpg

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Min häst lider inte, men jag lider nåt grymt. Det är jättejobbigt att lägga in hö på kvällen och behöva mocka ut alltihopa nästa morgon. :(
Jag har bestämt att det är sista vintern nu, ska försöka att låta honom gå på bete under sommaren, men om han inte klarar gräset så...:cry:
(Egentligen väntar jag bara på att hans pass ska komma, utan det så har han ingen ägare = slakteriet tar inte emot och jag har inte råd med trotjänaravlivning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Roheryn skrev:
Men om hästen är blank och fin i pälsen, och är pigg och glad, så LIDER den väl knappast!?!?

Till trådskaparen: Gissar att höet är analyserat så att ni vet att 10kg per dag är tillräckligt? Och ni vet att hästen verkligen äter så mycket? Jag hade nog testat att öka mängden lucern och/eller ge mer av något "lätt-tuggat" kraftfoder.

Jo, men han är mager och jag är orolig att han inte tar upp näring som han ska, men sjävklart är det positivt att han är så pigg och fräsch.

Tidigare år har han gått på ca 6 kg hö, så 10 kg hö plus lusern är ju ganska stor skillnad för en häst som rids sparsamt. Höet är skördat runt midsommar och det brukar vara bra värden i dem.

När han går i hagen hemma vid stallet (ca hälften av veckan) har jag full koll på hur mycket han får i sig. När han går i stora hagen lägger vi 1 kg extra i en av högarna vid varje måltid. han är högst i rang men jag vet att han ibland delar med sig. Problemet är att jag har två hästar som måste ned i vikt och deras högiva ligger bara på 5kg per dygn.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Har ett 21-årigt islandssto i "mitt" stall som också har haft svårt att hålla hull. På nåt sätt tar det emot för en del islandsägare att ge sin häst "mycket" kraftfoder, jag tror att det är en del av orsaken att en hel del äldre islänningar jag sett varit i underhull. Så jag tror absolut att det är åldern som börjar märkas av lite mer.

Jag ger min egen gamling runt 7kg hö och 1kg krafft groov 125 + mineraler. Han är alldeles lagom i hullet i mina ögon.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Rolle skrev:
Hej!

Nu är det ju olika hur vi uppfattar hästarnas hull ;) Men en fråga man ställer sig är vad ni har för värde på höet. Eftersom han håller bra hull när han går på betet som har bra värden (i regel).
Gubben nedanför är 30 år och har tillsammans med övriga fri tillgång på hösilage med 7,3 mj och 46 smrp samt 74% ts.

En islandshäst är verkligen mager om det går att ana revbenen när den har vinterpäls.

Jag hade som sagt gärna haft fri tillgång på grovfoder till honom men då hade han fått gå ensam p g a att det är otänkbart med mina två andra hästars övervikt och lättföddhet. Till hösten får vi kanske ordna en annan svårfödd kompis till honom.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Elute skrev:
Det behöver inte vara tänderna, men ju äldre hästen blir desto mindre grovfoder orkar den äta. I somras deltog vi i sm för brukshästar... :banana:

Tack för ditt svar och lycka till med din häst!

Han har inga problem att äta grovfoder. Verkar konstant hungrig. Vill äta hela tiden. Hade jag haft en större hage hemma vid stallet hade hästarna gått här permanent och då hade jag kunnat fodra honom separat vid varje mål.

Jag får nog göra så att jag separerar hästarna en del av dagen så han kan äta fritt. Nu är det ju bara 1½ månad kvar innan betessäsongen kommer.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Hej
testa och ge honom grisfoder, kan låta konstigt men det fungerar, har en vän som gav sin häst detta och han gick på sig i vikt fint mådde hur bra som helst, du kan också hälla i matolja, soya.
Lycka till!
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

pemblan skrev:
Hej
testa och ge honom grisfoder, kan låta konstigt men det fungerar, har en vän som gav sin häst detta och han gick på sig i vikt fint mådde hur bra som helst, du kan också hälla i matolja, soya.
Lycka till!



:eek:
Mer behöver inte sägas...
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Jag skulle kolla (för säkerhets skull) om det var bandmask. Avmagring är/kan vara en symtom för bandmasksinfektion.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Zebung skrev:
Jag skulle kolla (för säkerhets skull) om det var bandmask. Avmagring är/kan vara en symtom för bandmasksinfektion.


Dubbel dos Banmint är rekommendationen för bandmask. Detta fick han 20/2 och har smalnat av ytterligare efter det. Det är i och för sig bara 4½ veckor sen.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Det händer mkt på ett par år med en äldre hästs tänder.
Jag skulle avmaska, kolla tänderna och ge ordentligt med kraftfoder till betessäsongens början...
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Olja är alltid tacksamt att ge äldre hästar. Har bara testat vetegroddsolja men hört att linfröolja ska oxå vara bra.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

axel skrev:
Det händer mkt på ett par år med en äldre hästs tänder.
Jag skulle avmaska, kolla tänderna och ge ordentligt med kraftfoder till betessäsongens början...

Som sagt han är avsmaskad, äter i samma takt som de yngre hästarna och visar inga som helst problem med att äta. Kraftfoder är jag lite försiktig med (får en näve fibergi) och en krubba full med hackad lusern (samt mineraler och B-vitamin). Att säga att han är pigg är en underdrift. Han har (och har alltid haft) enorm energi. Möjligen skulle jag kunna prova korn.
 
Sv: Avmagrande 22-årig islandshäst

Sveipur skrev:
Avmaskningen har alltid skötts enligt de rekommendationer som finns.
Ivomecen på hösten och banmint de andra gångerna (varav dubbel dos i februari).
Var har du hittat de här rekommendationerna?

Dubbel dos Banminth tar visserligen en viss del bandmask, de vuxna, men inte alla. Äldre hästar är också känsligare för blodmaskinfektion, har ni alltid gett Banminth varje år så är det nog läge för ett träckprov för att kolla maskstatusen. Banminth tar bra vuxna maskar av blodmasken också.

Men i det stora hela tror jag på att han får för lite mat. Har ni kanske möjlighet att ge t.ex lusern och olja för att komprimera näringen, och ge ett par-tre ggr/dag? Och inte ge bara hack, utan uppluckrade pellets som blir lättare att äta och går snabbare att äta om ni har ont om tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 414
Senast: kryddelydd
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp