Avlivningen blev en skräckupplevelse....

Sv: Avlivningen blev en skräckupplevelse....

Vet. hade ingen möjlighet att göra det hemma, men lovade att det skulle ske i bilen i lugn o ro. Vi var bara tvugna att komma in på kliniken först för att raka ben o sätta kanyl. Detta gick jag ju självklart med på, det skulle ju gå snabbt o sedan skulle vi ut till bilen.
Vet var nog dåligt/fel/inte informerad. Vi har avlivat hundar bl a på kökstrappan och i bil, och det har bara varit att stoppa in kanylen och ge spruta.

Jag förstår att det både för dig och din hund varit bättre om hela proceduren skett i bilen, men om hunden nu ändå skulle in för "raka ben o sätta kanyl", så kan man ju fråga sig om det spelade någon roll, om sprutan kom på samma gång?

LIA

Nej men det finns i föreskrifterna om dom inte tagit bort det nyligen, men det är tillåtet med jaktvapen.
PL

Själv vägrar jag numera avliva i bilen pga att dåliga förhållanden ökar risken att ngt skall gå snett. Men visst din vet borde sagt som det var. Det viktigaste var väl ändå att de skedde snabbt o smärtfritt.
PL

Jägare brukar ju ha jaktvapen...I alla fall här, har vi det ;) .....

När vi tog bort en av våra hundar, så var det vet´s fru som gjorde det (jobbade också på kliniken), men när hon rakat benet, så fick hon sticka honom flera gånger innan det blev rätt.... Stackars hunden satt snällt där och tröstade mig medan mina tårar bara rann, innan han somnade in.. Tar aldrig något av mina djur till den kliniken igen!

När vi var och avlivade min mormors gamla tax så fick vi göra det i bilen och då fick hon lugnande först.

Synd att det inte blev som du ville för din vovve *kramar*

Jag tvivlar på att det finns något säkrare och humanare sätt att avliva än med skjutvapen i djurets invanda miljö. Givetvis av någon som är duktig och ansvarsfull.
Min karl får avliva alla gamlingar härhemma och han har mitt fulla förtroende.
Katterna har fått kokt fisk ute på gården när han skjutit dem med hagel, de dör knall och fall och blir inte ens blodiga.
Hundarna har fått gå ut i skogen nöjda och lyckliga på väg ut på jakt med husse har de avlivats.
Hästen fick också gå ut på sin invanda rutt ut i skogen och avsluta sina dagar.
Det är hemskt men känns för mig bättre än att fara till veterinär och med ett oroligt djur och min egen ångest försöka få det bra. Inget ont om veterinärer men för mig känns det fel.
Får man inte avliva häst med skjutvapen själv? Varför inte?
De sade inte vår miljöinspektör något om när jag ringde och meddelade att vi skulle ta bort hästen och gräva ner den på vår egen mark.

Ja det är tillåtet att avliva med skjutvapen.
Mitt inlägg nr 22 menade att det inte står djurskyddslagen el förordningen utan i föreskrifterna hur man får avliva hundar.
Däremot finns det delade meningar om vapenlagstiftningen egentligen tillåter den användningen av ett jaktvapen.
PL

Det innebär att vid avlivning av familjens trotjänare får vi i fortsättningen tillämpa en form av "SGT", Skjut-Gräv-Tig.

Åh så hemskt :cry:
Min gamla hund är livrädd för djursukhuset och jag gruvar mig för den dag det oundvikliga ska ske.

*Tröstkramar*

Det är nog bara jag som är osedvanligt seg i huvudet för tillfället :smirk: :o

Fy vad hemskt! Vilken megamiss av veterinären, som inte ens vill be om ursäkt?! :(

Min förra vovve, som dog i våras, behövde aldrig avlivas. Hon hade varit hjärtsjuk länge och var avmagrad och glåmig, men oftast pigg och glad. En dag när hennes gud i livet, min mamma, kom hem från jobbet så kröp hon bara upp i mammas knä och somnade in. Det gick på ett par sekunder, som om hon hade väntat hela dagen på att mamma skulle komma hem så hon äntligen kunde ta farväl och fara vidare. Det var så oväntat på något sätt, att det skulle gå så snabbt, så när mamma ringde mig någon kvart senare blev jag inte ens ledsen. Mest glad för att min älskade voffsing inte var sjuk mera. Jag blir oftast tårögd när jag tänker på henne, men jag har inte brytit ihop ännu och det är över ett halvår sen. På något sätt känns det bara så evinnerligt befriande att hon har det bra nu, vart hon nu är. Jag hoppas verkligen att du kan känna så om din gamla trotjänare och lägga hela tragedin med avlivningen bakom dig. Tröstkramar!!!

min lilla terrier flicka avlivades för 2 mån sedan...d va mycket tårar...men måsste ändå säja att väntan på att dagen då avlivningen skulle ske var betydligt värre än själva avlivningen...det bästa tycker jag är...om man har en vetrinär- rädd hund,är att ge lungnande tabletter hemma innan man åker...

Jag måste bara få fråga var dett var någonstans?

Kan dela med mig om en mycket hemsk upplevelse då jag var tvungen att avliva min hund akut. :cry:

Jag har varit med på en avlivning tidigare och där dog hunden i mina armar på två röda. Inget lugnade utan bara en spruta och han var borta.

Dock så gick det inte så med min andra hund. Eftersom detta blev en akut avlivning på helgen då inte den vanliga veterinären fanns till hands så fick jag åka till ett annat ställe.

Det var kallt och blåsigt ute

Vi kom fram till veterinären som bodde mitt inne i ett bostads område. Min hund var försedd med munkorg.

Vet kom ut till oss och sa att han skulle ge den lugnande sprutan.Men jag skulle låta mukorgen vara på. :cry: Han smällde in sprutan i min hund så han tjöt och försökte komma undan.

Jag tog för givet att vi skulle få komma in och få ett rum att vara i , det är väll det minsta man kan begära?! :eek:

Det lugnande verkade ganska snabbt och helt utan förvarning spydde min hund med munkorg på. Jag slet av han munkorgen full av liska. Oj sa vet han mår nog lite illa?! :mad:

Eftersom jag inte varit med om att hunden fått lugnande innan visste inte jag att han skulle må dåligt.

Men i vilket fall...................

Min hund börade bli dåsig och han frös så han skakade. Mitt ute på gärsmattan mitt bland husen som låg väldigt tätt.

Jag trodde att nu får vi komma in , icke sa nicke. Jag trodde också att det var försent att ta hunden med mig och åka till en annan veterinär.

Min älskade hund rammlade omkull och la sig på sidan, då fick jag illa kvickt av mig min jacka och la den över honom. Han kämpade emot , han försökte ställa sig upp igen. Jag tog tag om honom och sa åt han att lägg dig ner matte är här. Han la sig ner och slappnade av. :cry:

Då hade jag insett att vi inte skulle få komma in utan vara ute!!!!! :eek:

Min hund kämpade emot med alla krafter när vet kom med andra sprutan. Den som skulle göra att hunden sommmnade in. Han dog inte , vet inte hur lång tid det tog men det tog MINST 30 min innan han hade sommnat.

Vet gav han flera sprutor utan att tala om vad han gjorde. Han sa till mig :du verkar hundvan
Jag : öh vadå?
Ja du sitter ju och försöker lugna hunden.

Tills sist tog min hunds kamp slut , på en blört gräsmatta , i ett tätbebyggt område där människor gick förbi och kunde se hans kamp! :cry:

Så här skall det väll inte få gå till?

Vet var väldigt känslokall , visade ingen medkänsla , gav oss inget rum att vara.

Behöver jag säga att jag ALDIRG vänder mig till den veterinären igen?!

Min första tanke är:

Var han verkligen veterinär!!!!!! :eek: :eek:

Jag har aldrig blivit behandlad på det viset av någon veterinär som jag har besökt.

Om man inte har ett rum att ta in hunden i så skulle det vara bättre att han hade åkt hem till dig och gjor det i stället.

Han står som legitimerad veterinär med sin klinik i telefon katalogen.

Så då tycker jag att han borde vara det? Eller han kanske skickade någon annan för att avliva min hund?! :confused:

Men hur kunde vet avliva din hund utomhus på en gräsmatta??
Säger som ovanstående: var h*n verkilgen veterinär??
Stackars dig och stackars lilla vovve. Det är ju svårt nog att ta bort sitt djur och då ska det inte behöva gå till så tycker jag.

Mina hundar har alltid fått en lugnande spruta av min kompis som är veterinär och har veterinärklinik. Hon ger det alltid till djur som ska avlivas.

Jo min hund fick ju den lugnande sprutan utanför vet kliniken.

Du kan gå lite med hunden sa vet , efter ett tag kollapsade min hund pga den lugnande sprutan han fick.

Alltså jag trodde att vi skulle få komma in efter det att han gett den lugnande sprutan utanför.

Förstår du nu? :confused:

Måste bara svara på vissa saker du skrivit, menar inget illa mot någon (om någon skulle känna så), det är mer spontant vad jag tänker på när jag läser inlägget.
Blazicq skrev:
Vet kom ut till oss och sa att han skulle ge den lugnande sprutan.Men jag skulle låta mukorgen vara på. :cry: Han smällde in sprutan i min hund så han tjöt och försökte komma undan.
Antar att han givit sprutan i.m (intra muskulärt - i muskeln, detta kan svida en del).
Dåligt att inte säga till om det innan....

Det lugnande verkade ganska snabbt och helt utan förvarning spydde min hund med munkorg på. Jag slet av han munkorgen full av liska. Oj sa vet han mår nog lite illa?! :mad:

Eftersom jag inte varit med om att hunden fått lugnande innan visste inte jag att han skulle må dåligt.
De mår lätt illa på tex. Domitor (lugnande). Även här dåligt att inte upplysa om det.

Min älskade hund rammlade omkull och la sig på sidan, då fick jag illa kvickt av mig min jacka och la den över honom. Han kämpade emot , han försökte ställa sig upp igen. Jag tog tag om honom och sa åt han att lägg dig ner matte är här. Han la sig ner och slappnade av. :cry:
En del hundar vill helt enkelt inte bli trötta på det lugnande och kämpar tills de inte kan hålla emot, gissar på att din hund var stressad....(inte konstigt med den veterinärens beteende....).

Tycker det låter hemskt det som du beskriver!
Så får det inte gå till!!
Skönt ändå för din hund att du var med tills det lugnande verkat och han till sist somnade på sista sprutan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar