N

NickDaloy

Hur gör man med den andra hästen när enda kompisen ska avlivas i hagen? Ska man ta undan den andra hästen medans kompisen avlivas? Min ponny ska avlivas i dagarna:cry: och det är nytt för mig. Dilemma.

Sv: Avlivning

Den kille som kom ut och bultade min häst ville inte ha andra hästar i närheten eftersom det kunde skapa panik. Han hade varit med om det några gånger för mycket tydligen.

När vi hade pekat ut vart avlivningen skulle ske så kunde han se hästarna på andra sidan staketet han bad då att vi skulle flytta dem. Nu löste det sig smidigt ändå eftersom alla hästarna följde med upp till grinden när jag hämtade ut min.

Så ja ta undan den hästen som inte ska avlivas och släpp inte ut den förräns kroppen är borta.

Har aldrig varit med om att de andra hästarna har gripits av panik när man avlivat häst, hästarna tänker inte som vi och bryr sig inte på samma sätt. Har tagit bort ett antal med bult härhemma och de andra hästarna har knappt rört på öronen när hästen föll. Han som bultar är mycket gammal i gamet (började sin bana på slagthuset i Malmö för mycket länge sen) och han har aldrig varit med om att någon häst brytt sig nämnvärt.

när jag tog bort min ena häst för tre år sedan så valde jag att ta den andra hästen o gå iväg på en promenad. O pappa som var med när gammlingen bultades ringde när allt var klart och färdigt grävt.

Min erfarenhet är att man ska göra det så naturligt som möjligt och att det är bra att låta hästkompisen få gå fram till den döda hästen, då vet den vad som hänt och är inte alls lika orolig som när den helt plötsligt blir ensam utan att veta var kompisen tagit vägen.

Jag har tagit bort en häst i stallet med hennes vuxna föl i boxen bredvid. Dom var så fästa vid varandra så jag ville att "fölet" skulle veta att mamma var borta.

En häst har jag tagit bort i hagen. Där togs den andra hästen in precis innan.

Båda har sprutats.

De gångerna hästar har tagits bort här har andra hästar varit med. Första gången var planerat och hennes kompis fick vara med eftersom hon blev uppstressad annars, kompisen blev lite rädd, men tog det ändå med ro. (bult)

Andra gången var akut och det var nog en 10 hästar i hagen, de bekymrade inte sig över all uppståndelse och 2 hästar tillochmed la sig bredvid den avlivade hästen i väntan på transport. (spruta)
Fruktansvärt tufft, men hästarna tog nog det bäst...

Vi har tagit våra hästar vi har avlivat och gått ut med dem "i skogen" ensamma.
En gång med spruta en gång med bult.
Båda hästarna var helt okej med att gå med oss ut på promenad åt det hållet så det var helt naturligt för dem att gå med ut dit.

De andra har antingen stått kvar inne eller i hagen och kommit ut när det hela är över. Nu senast stod de kvar inne eftersom vi tog bort hästen på morgonen.

De letar första dagarna efter sin kompis men accepterar rätt fort att den är borta.

Tycker detta sättet har känts bäst för våra båda hästar men det är säkert väldigt individuellt vad hästen är trygg med och van vid.

Det har aldrig blivit så att det har blivit en häst ensam kvar.
Ska den andra hästen stå kvar ensam sen? Är de vana att bli delade på?
Det kan mkt väl vara så att den kvarvarande hästen mår bättre av att veta vart kompisen tar vägen (se att den är död) än att den bara försvinner.

Personligen hade jag nog, OM det går, fixat en ny kompis till den kvarvarande samma dag.

Senast ändrad av en moderator:

Hon får en kviga som sällskap. Men har hört att hästar ska ha hästkompis och inget annat.
Hon blir lite orolig när hon lämnar honom.

När jag tog bort senaste valacken stod kompisarna två meter bort, på andra sidan stängslet. Var inga problem för killen som skötte avlivningen (bult).

Och kan jag kommer jag göra lika nästa gång. För det var INGET springades och letandes - alls. Vilket de gjort annars.

Fblherrn gnäggade ett lågt, djupt 'hallå kompis var är du?' ut i natten när jag tog in dem den kvällen, men i övrigt var båda hästarna mycket stillsamma och lugna, mer än normalt, den kvällen. De visste. Fblherrn stod i några veckor ofta och tittade bortåt mot vägen där bilen åkt iväg, men det var det.

Och andra tillfällen så just när superbästakompisen 'försvunnit' så oj vad det letats tiden efter. När jag åkte till klinik med en (och tog bort) så fick jag tillslut öppna släpet och låta kompisen titta, då han var HELT övertygad om att kompisen var därinne.

Död är naturligt för hästar, och alla andra djur med. Jag har tyckt det fungerat absolut bäst både vad gäller hundar och hästar att - om det är möjligt - kompisen/kompisarna får 'vara med'. Idealiskt hade jag velat att hästkompisarna fått sniffa och lukta på den döda kroppen med.

Så, gör som det känns bäst för dig du!

Hon ska få en kvigkalv som sällskap tillfälligt, sedan en hästkompis.
Jag är rädd att hon kommer att ta det hårt, hon blev hispig och tog sig ut ur hagen när jag gick en runda med ponnyn.

De är inte van att vara ifrån varandra? Då skulle jag faktiskt överväga att stalla upp den som blir kvar någon annanstans tills du hittat en ny kompis.

Hur gör man med den andra hästen när enda kompisen ska avlivas i hagen? Ska man ta undan den andra hästen medans kompisen avlivas? Min ponny ska avlivas i dagarna:cry: och det är nytt för mig. Dilemma.

Låt hästen vara med, annars kommer den bara undra var kompisen är och leta efter den, låt den vara i närheten, låt den lukta på er när det hela är över.
Min hästs kompis avlivades för några dagar sen, han var jätte jätte fäst vid henne, han stod i boxen mitt emot när veterinären var där...han var hysterisk hela vägen fram tills att veterinären och stallägaren lät honom lukta på dom när allt var över, sen blev han cool-lugn.

Stackars stackars dig!!!:cry: Min ponny avlivades i slutet på augusti, jag har nog aldrig gråtit så mycket som då. Han och min andra ponny var som ett gammalt gift par så vi var oroliga för hur det skulle bli. Speciellt eftersom avlivningen inte var planerad.

Men min andra ponny var i hagen, medan vi tog lillen till en undanskymd plats där han fick somna in. Nu avlivades han med spruta, så det hördes ju inga skott eller så, så jag tror inte hon fattade vad som hände med hennes kompis.

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 849
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025