avlivning?

G

Gilan

Happ då ska man genomlida det här med. En avlivning av sin älskade häst.
kan tyvärr inte så mycket om just det här ämmnet.
har inte möjlighet att göra det hemma då jag står i ett stort stall och hagarna är hyrd mark precis brevid ridskolan.

Måste man åka till ett slakteri då? lr kan man göra det på ett djursjukhus? isf vilken metod använder dom spruta lr bult?
Vilket sätt tycker ni är bäst? för nackdelar?

Sen nästa fråga. vara med eller inte?
Åka med dit å sen lämmna över hästen på plats?
Stå med när det sker?
Be någon annan man litar på åka iväg med hästen å själv hitta på nåt bättre att göra under tiden?

behöver hjälp å råd. Så jag vet att gör det bästa.
 
Sv: avlivning?

hade jag behövt avliva någon av våra så hade det varit hemma på gården i en hage som kanske inte används just då. prata med hästen, borsta sedan gå där i ifrån och
be någon jag litar på hålla hästen.
även om jag inte medverkat så vet jag hur det går in i minsta detalj, att allt går väl, att hästen avblodas och var lugn in i det sista.

jag skulle ta bultpistol.


eftersom du inte har möjlighet att göra det 'hemma' så kanske du kan be någon fara till ett djursjukhus med hästen? där kan man vara med.
det kan kosta mer än slakteri men.. vad gör man inte?
 
Sv: avlivning?

Djur sjukhus är bäst om du inte har möjlighet hemma. Bulltpistol snabbt sätt.
Jag skulle inte vilja vara med. Bättre att se bilderna av den friska hästen.

Jag tog bort mitt sto 19 mars på skara 4000- med bort försela hästen-
 
Sv: avlivning?

Varför kan du inte göra det vid stallet? Det brukar inte vara några problem att göra det. Jag själv fått en häst avlivad på det sättet i ett centralt beläget stall i Malmö. Det var avklarat på morgonen och alla spår bort långt innan någon av eleverna på ridskolan var i stallet.

Det finns ett par olika sätt att få ut någon som gör en avlivning på plats och sedan tar med sig hästen direkt efteråt. Kostar en del här nere i Skåne brukar det kosta mellan 2500 - 4000 beroende på vem man väljer, men det är inklusive allt både avlivning och bortforsling.
Däremot är det inte alla kliniker och djursjukhus som tar emot hästar för "bara" avlivning. Utan de gör det bara om det är i direkt anslutning till behandling.
 
Sv: avlivning?

vilket som är bäst för dig och din häst, vet du bara själv.

jag vill alltid följa med och se mina hästar somna in, för att det känns bäst för mig(behöver inte undra och ifrågasätta om det gick bra)

vissa kliniker använder bult, andra avlivningsvätska. den "gammla" avlivningsvätskan som vissa veterinärer fortfarande använder tycker jag är otäck, då det behövs mycket och det tar (i mitt tycke) för lång tid. en häst kan "kämpa imot" ganska bra.

därimot den nya avlivningsvätskan går lika fort som bult.

har jag haft möjlighet (dvs. att hästen går att flytta, och det inte är akut) har vi åkt till slakteriet. det är ganska odramatiskt, jag har alltid gått ut innan dom sticker hästen(efter att den fallit). tycker inte att man behöver utsätta sig för det om man har svårt för blod (ganska stora mängder)

dom gånger vi varit på slakteriet har "slaktaren" visat stor hänsyn och respekt både mot mig och hästen, men det har även veterinärerna gjort då vi varit tvungna att använda oss av det.

jag lider med dig för jag vet hur det känns....:cry:
ha någon du litar på med dig, som kan rycka in , eller följa med dig in
om modet sviker. det kan kännas lite tryggare.
 
Sv: avlivning?

det är inte alla stallägare som ger sitt medgivande. och det måste man ju ha.
 
Sv: avlivning?

Det verkar konstigt om man skulle kunna neka det. Om en häst ska avlivas ska den ju inte behöva transporteras iväg. Nu verkat det ju inte vara direkt akut med just denna hästen men med en sådan regel skulle ju en häst med brutet ben inte kunna avlivas på plats. Tror inte att man måste ha stallägaren medgivande rent juridiskt för att göra detta. Tror helt enekelt inte att det går att neka någon att göra det om det är en utdömd häst som avlivas av djurskyddsskäl. Vilket det ju alltid är om hästen är utdömd = förenat med lidande för hästen att leva vidare.
 
Sv: avlivning?

det beror nog på hur akut det är....
om vet. tex säger att hästen inte går att flytta, måste man ju lösa det.(med tex injektionsvätska, så man slipper blodet på gården)
men går hästen att flytta måste ju gårdsägaren kunna säga "inte på min mark". jag vet nämligen att just det senariot har förekommit, där gårdsägaren fått rätt.(handlade givetvis inte om brutna ben).

jag hade på 80-talet ett stort halvblod, med svårt hjärt/lungfel. då han kunde rammla utan förvarning ville jag "nödslakta" på gården (utsätter inte mina pållar för den gammla injektionsvätskan)
då ägaren av gården vägrade det, pga. att dom ionte ville ha hästen "tappad" där. så va jag tvungen att köra honom till slakteriet
(nu gick resan bra in, rammlade gjorde han när vi skulle lasta ut).

har många andra liknande exempel....
 
Sv: avlivning?

jag skulle höra mig för om man inte kan få göra det i stallet eller bredvid nån hage, nu är det ju inte så hårt i marken, så det är bara att hälla vatten över sen, så sjunker blodet ner...
eller så kollar du om det finns sån lastbil där de avblodar i lastbilen...

jag höll i min medryttarhäst... ville inte att någon okänd skulle hålla i henne, å matte hade ångest, så jag kände helt enkelt att "jag ställer upp"... det är jag glad för idag, det var inte så hemskt som jag trodde... killen var urtrevlig å hälsa på hästen å lugn å snäll...
dom är VANA... det e lixom inte "hit med hästjävlen så jag kan skjuta den"... utan... de är SUPER!
jag tittade väl när han tog upp bulten, sen vågade jag inte, utan kollade bort å hörde skottet (som lät mkt högre än vad jag trodde) så trilla hästen ihop å när jag kände att hinken å grimskaftet drogs ner så släppte jag å höll för öronen å gick.. tittade inte...
men hon lät gurglande, det var obehagligt... är man bara beredd på VAD som kommer hände så kan man hålla för ögonen å inte titta... hästen är redan död när man gör det, så... du skrämmer inte hästen...
jag hade inte en tår kvar, så jag grät inte när jag gick iväg med henne, inte efteråt heller... bara i bilen på vägen hem... å hemma... å innan, men innan så trösta hon mig... så...
det jag minns bäst är galoppturen innan, så jag lider inte av "minnet" heller...

men... det är olika för alla... plegga hästen innan så är den lugn!
om du inte vill hålla själv, be nån annan...
men jag skulle iaf prioritera att få göra det hemma...

ta hand om er
 
Sv: avlivning?

fy va hemskt att se sin häst bara ramla omkull utan förvarning:crazy:
men hoppas att det gick bra med de andra!! Jag vet själv hur det är att köra dit dom, det är inget roligt!!
 
Sv: avlivning?

usch ja, det va inget roligt...:cry:
men han hade varit ganska sjuk i ett helt år innan han blev utdömd.
det va så vaga symtom, han blödde näsblod vid ansträngning. det va istortsett allt. rammla det gjorde han "bara" dom sista veckorna. då svullnade även benen till och från.

på obduktionen konstaterades att det stod blod i lungorna, och kroppspulsådern höll på att brista.(ändå va han inte gammal)

han hade självdött innom kort, så jag va rätt glad att vi hann avliva honom i tid.
det är ju lite "värdigare" tycker jag i alla fall.
 
Sv: avlivning?

Min togs bort hemma (har du frågat?)

Två av de andra i stallet gick iväg med henne för det var för mkt.

Hade sådan panik att jag köpte en ny häst dagen innan hon skulle tas bort.

Så jag och en annan lunchfodrade medan Sthlm Nödslakt tog bort Patsy och sedan red vi ut en runda.

Den lilla lastbilen har jag mkt svårt för, de var här i höstas också. *ryser*

(De som jobbar är hemskt proffsiga och lugna :bow: )

Om jag inte kunnat ta bort henne hemma hade jag åkt till djursjukhus.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 853
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 169
Senast: Speedway
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 813
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp