När det gäller spruta så är det skillnad på de GAMLA sprutorna och de NYA.
Jag har sett avlivning med gamla sortens spruta, där hästen kämpar febrilt för att hålla sig på benen och det tar ett tag innan de lägger sig. Det var nog för att få mig att svära på att aldrig använda spruta igen. MEN, det finns nu ett nytt preparat (som jag nyss glömde vad det heter), elelr nu är det ett par år, men.. I alla fall, med det går det FORT. Flera bekanta har använt det och det tar sekunder innan hästen går i backen. En kompis valack föll lika fort och handlöst som med bult, och det LÄNGSTA jag hört de står på benen är 20 sekunder, sen har benen bara vikt sig (och de har liksom vid bult varit "borta" långt innan de når marken)
Så, med nya sprutorna skulle jag kunna ta med spruta. Men inte gamla. Men man ska vara medveten att det är skillnad på preparat nu, och finns bättre preparat än förr, så man slipper det där med hästar som febrilt kämpar för att hålla sig på benen (valacken vi sprutade kämpade i flera minuter och gick ner på knä flera gånger men tog sig upp innan han slutligen gick ner för räkning.)